ترامپ آمریکا را به سوی «رکود دراز مدت» می برد

پولیتیکو به نقل از تحلیل مودیز آنالیتیکس گزارش داد که ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر اقتصاد آمریکا تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت و این کشور را به سمت «رکود دراز مدت» با نرخ بیکاری 7 درصدی و از بین رفتن 3.5 میلیون شغل سوق خواهد داد.

در این تحلیل، برنامه های اقتصادی این نامزد احتمالی جمهوری خواه آمریکا بر اساس مصاحبه ها، سخنرانی ها و وب سایت کارزار انتخاباتی او  بررسی شده است. اما نویسندگان این گزارش هشدار می دهند که سیاست های اقتصادی این غول مسکن «با ابهام هایش، اوضاع را پیچیده تر می کند».

مارک زندی، کریس لافاکیس، دان وایت و آدام اوزیمک در این گزارش نوشتند: «در کل، پیشنهادهای اقتصادی آقای ترامپ باعث انزوای بیشتر اقتصاد آمریکا خواهد شد. تجارت و مهاجرت مرزی به شدت کاهش خواهد یافت و با کاهش تجارت و مهاجرت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی کم می شود.

سیاست های وی باعث کاهش چشمگیر پیش بینی رشد اقتصادی و بروز ناکارآمدی در دولت فدرال می شود، بدهی ملی را افزایش می دهد و «ترکیب درآمد مالیاتی کمتر با کاهش هزینه ها» منجر به استقراض وسیع دولت می شود.»

«در اثر این عوامل، اگر سیاست های اقتصادی آقای ترامپ اجرا شود، اقتصاد بسیار ضعیف تر خواهد شد. اگر همه سیاست های مد نظر او به همان شکل اعلام شده به قانون تبدیل شود، اقتصاد دچار رکود دراز مدت می شود و در انتهای سال چهارم ریاست جمهوری اش در مقایسه با زمان شروع دوره اش، اقتصاد بسیار کوچک تری را شاهد خواهیم بود.»

نویسندگان افزودند: «در پایان ریاست جمهوری وی، بیش از 3.5 میلیون فرصت شغلی از بین خواهد رفت و نرخ بیکاری نسبت به کمتر از 5 درصد حال حاضر، تا 7 درصد افزایش خواهد داشت». طی دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ، درآمد متوسط بعد از تورم خانوار آمریکایی کاهش خواهد داشت و قیمت سهام و ارزش واقعی مسکن سقوط خواهد کرد.»

در این گزارش همچنین تصریح شده است که برنامه های ترامپ به ضرر طبقه متوسط و فقرا خواهد بود و افراد دارای درآمد بالا از مزایای کاهش مالیات او بیشترین بهره را خواهند برد.

در گزارش ذکر شده است: «بنا به پیشنهاد او، همه مشمول کاهش مالیات می شوند اما کاهش مالیاتی به نفع افراد بالای هرم توزیع درآمد خواهد بود و سیاست های منجر به بیکاری او به ضرر طبقه متوسط و پایین تر خواهد بود. همه خانواده ها نیز کاهش ثروت در اثر کاهش قیمت سهام و ارزش خانوارها را احساس خواهند کرد.»

در این گزارش همچنین اشاره شده است که نامزدهای ریاست جمهوری، اغلب پیشنهادهایی را مطرح می کنند «که بیشتر، اظهارات سیاسی هستند تا موضع گیری های تعیین سیاست مشخص» و افزوده اند نامزدها انتظار ندارند پیشنهادهایشان کاملا دست نخورده به قانون تبدیل شود و پیشنهادهای ترامپ را نیز باید با همین دیده نگریست.

این در حالی است که کارزار انتخاباتی ترامپ هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.