وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ارتش آمریکا نخستین حملات هوایی خود را علیه اهداف طالبان در افغانستان از زمان صدور مجوز برای عملیات تهاجمی محدود علیه این گروه از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا انجام داده است.

 

بر این اساس، پیتر کوک -- سخنگوی پنتاگون -- از اشاره به جزئیات درباره این حملات علیه طالبان در افغانستان خودداری کرد و تنها گفت این حملات در جنوب افغانستان انجام شده است و در آن زمان هیچ نیروی آمریکایی در این منطقه نبوده است.

 

وی تصریح کرد :« من نمی توانم بیش از این وارد جزئیات شوم زیرا این عملیات همچنان ادامه دارد.»

 

این تصمیم اوباما نقش پشتیبانی آمریکا را در درگیری های افغانستان افزایش داد آنهم در حالی که بیش از یک سال از پایان ماموریت نظامی نیروهای بین المللی در افغانستان و واگذاری مسئولیت تامین امنیت در این کشور به نیروهای افغان می گذرد.

 

اوباما که دومین دور ریاست جمهوری وی ماه ژانویه پایان می یابد تحت فشار فرماندهان و دیپلمات های سابق آمریکا برای صرفنظر کردن از برنامه های خود درخصوص کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

 

باراک اوباما برنامه ریزی کرده است پیش از ترک این سمت در سال 2017 ، تعداد نیروهای آمریکایی را در افغانستان از حدود 9800 نفر به 5500 نفر کاهش دهد.

 

13 ژنرال و دیپلمات بازنشسته آمریکا از اوباما خواسته اند سطح فعلی نیروهای آمریکایی را در افغانستان حفظ کند زیرا کاهش این نیروها باعث تضعیف روحیه نیروهای دولتی افغانستان و تقویت طالبان خواهد شد.

 

دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) به همراه چهار فرمانده ارشد سابق نیروهای بین المللی تحت فرماندهی آمریکا در افغانستان و همچنین پنج سفیر سابق آمریکا در افغانستان در میان این 13 مقام سابق آمریکایی هستند.

 

آنها در نامه ای سرگشاده به اوباما نوشتند سطح فعلی نیروهای آمریکایی در افغانستان که 9800 نفر است باید حفظ شود زیرا این کار می تواند به تقویت روحیه ارتش و مردم افغانستان ، تضعیف طالبان ، بهبود اوضاع اقتصادی در افغانستان و شاید ارزیابی های راهبردی در پاکستان کمک کند.