جان کری خطاب به اروپایی ها: خویشتن دار باشید!

 وزیر خارجه آمریکا در نشست مشترک خبری‌اش با هاموند در لندن، با بیان اینکه هرگونه عدم خویشتن‌داری می‌تواند عواقب برکسیت را به فراتر از اروپا گسترش دهد، از رهبران دو طرف خواست که در جریان مذاکرات مربوط به برپایی روابط جدید، انتخاب عقلانی صورت دهند.

جان کری تصریح کرد: رهبران دو طرف در قبال بازگرداندن اطمینان به جامعه بین الملل با استفاده از انتخاب‌های عقلانی در روزهای در پیش رو مسئول هستند.

هاموند نیز در این نشست خبری ضمن ابراز امیدواری از اینکه مذاکرات در پیش رو با طرف‌های اروپایی دوستانه باشد، گفت درک می‌کند که چرا بسیاری در اتحادیه اروپا از نتیجه همه‌پرسی ناراحت هستند.

وی بیان داشت: زخم ایجاد شده ناشی از برکسیت کاملا تازه است. تنها 96 ساعت از همه‌پرسی گذشته و برای بهبود این جراحت ایجاد شده نیازمند زمان هستیم.

هاموند افزود: ما عکس‌العمل برخی از شرکای اروپایی‌مان را درک می‌کنیم چرا که آنان نگران از سرایت نتایج این‌همه پرسی هستند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: برخی مسایل به لحاظ سیاسی تکان‌دهنده هستند و ما شاهد اوج‌گیری حمایت از احزاب راست افراطی در برخی از کشورهای اروپایی هستیم و ما در همه‌پرسی انگلیس نیز این مساله را شاهد بودیم و این چیزی است که بایستی با آن مقابله کنیم.

وی افزود: در اینجا هنوز منافع اقتصادی مشترکی وجود دارد که می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم و قصور در این همکاری سبب زیان دو طرف خواهد شد.

هاموند افزود: همان‌طور که جان کری اشاره کرد ما بایستی خویشتن‌دار باشیم چرا نیاز ما به همکاری یک حقیقت است.

وزیر خارجه انگلیس به دنبال دیدارش با جان کری همتای آمریکایی‌اش در لندن در یادداشتی در صفحه توئیترش نوشت: روابط دو کشور ( به‌رغم برکسیت) همچنان قوی و حیاتی باقی خواهد ماند.

وی افزود: انگلیس در خارج از اتحادیه اروپا به دنبال همکاری نزدیک و قوی اقتصادی با 27 عضو این اتحادیه و نیز سایر کشورهای جهان است.

هاموند اضافه کرد: انگلیس همچنان به نقش جهانی‌اش در چارچوب سازمان ملل، ناتو و کشورهای مشترک‌المنافع و نیز گروه 20 دنبال خواهد کرد.

جان کری نیز که بعد از دیدار با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل وارد لندن شده بود، در یادداشتی در صفحه توئیترش گفت که روابط ویژه آمریکا و انگلیس براساس منافع، ارزش و تحمل بنا شده است.

وی گفت که در جریان دیدارش با هاموند در مورد مسایل مرتبت با نشست ناتو ، گروه تروریستی داعش و نیز بحران سوریه گفت‌وگو کرده است.