دونالد ترامپ – نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه – وعده داده است با جمع‌آوری هزینه‌های انتخاباتی موردنیاز، نشست انتخاباتی امسال مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه را از نشاط خاصی برخوردار کند. اما تا این لحظه برخی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی استقبال گرمی از این نشست که قرار است نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در آن معرفی شود، به عمل نیاورده‌اند.

 

اپل آخرین شرکتی بود که به تازگی اعلام کرد از نشست ماه جاری مجمع ملی حزب جمهوری‌خواه در کلیولند هیچگونه حمایتی به عمل نخواهد آورد. شرکت اچ‌پی نیز از حمایت از این نشست انتخاباتی بزرگ امتناع کرده و مایکروسافت نیز اعلام کرده است که تنها محصولات خود را برای استفاده در این نشست ارسال خواهد کرد و از کمک نقدی به برگزاری این نشست معذور است. 

 

علاوه بر شرکت‌های بزرگ فناوری، بسیاری از شرکت‌های دیگر مانند شرکت خودروسازی فورد و شرکت کوکاکولا نیز خود را از رقابت‌های انتخاباتی امسال حزب جمهوری‌خواه کنار کشیده‌اند.

 

البته بسیاری از این شرکت‌ها تا این لحظه به نشست انتخاباتی 2016 حزب دموکرات نیز کمک نکرده‌اند؛ اما با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حمایت مالی یا محصولی این شرکت‌ها از نشست انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه به مراتب بیشتر از نشست انتخاباتی حزب دموکرات بود، استقبال سرد آنها از نشست انتخاباتی امسال حزب جمهوری‌خواه به شدت مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا قرار گرفته و حزب جمهوری‌خواه را نیز با چالش مالی جدی‌تری نسبت به حزب دموکرات مواجه کرده است.

 

با وجود آنکه بسیاری از تحلیلگران انتخاباتی، عقب‌نشینی غول‌های فناوری آمریکا از حمایت مالی از نشست انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه را به حضور ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی امسالِ این حزب نسبت می‌دهند، هیچ یک از این شرکت‌ها، مخالف با ترامپ را دلیل حمایت نکردن خود اعلام نکرده‌اند.

 

حتی برخی از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که ماه‌ها پیش از آنکه ترامپ خود را به عنوان نامزد پیشتاز رقابت‌های انتخاباتی امسالِ حزب جمهوری‌خواه مطرح کند، درباره سلب حمایت مالی خود از نشست انتخاباتی این حزب تصمیم‌گیری کرده‌اند.

 

با این حال، با توجه به مواضع جنجالی ترامپ در ماه‌های اخیر علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی آمریکا، کارشناسان انتخاباتی با وجود انکار این شرکت‌ها، تیرگی روابط با ترامپ و نگرانی از آسیبی که حمایت از وی ممکن است به شهرت ملی و بین‌المللی آنها وارد کند را دلیل اصلی عقب‌نشینی "سیلیکون ولی" از حمایت مالی از نشست انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه می‌دانند.

 

ترامپ چندی پیش مقاومت اپل در برابر خواسته پلیس فدرال آمریکا برای بازکردن قفل گوشی آیفون یکی از عاملان حادثه تروریستی سن برناردینوی کالیفرنیا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و حتی خواستار تحریم محصولات اپل در آمریکا شد.

 

تنها شرکت فناوری بزرگی که تا این لحظه از حمایت مالی از حزب جمهوری‌خواه کناره‌گیری نکرده، شرکت فیس‌بوک است. مارک زاکربرگ - مدیر و مالک فیس‌بوک - به تازگی اعلام کرد به رغم انتقاداتی که نسبت به مواضع نژادپرستانه ترامپ دارد، امسال نیز همانند دوره‌های گذشته حمایت مالی لازم را از نشست انتخاباتی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به عمل خواهد آورد.