به گزارش العالم، حدود يک ميليون و دويست هزار شهروند عربستاني براي شرکت در انتخابات شوراها که قرار است فردا در سراسر اين کشور برگزار شود آماده شوند. اين دومين انتخابات است که در تاريخ عربستان برگزار مي شود، و طي آن از ۸۱۶ نفر از ميان ۵۳۲۴ نامزد به عضويت در اين شوراها در مي آيند.

این در حالی است که زنان از حضور در این انتخابات محروم هستند.

با وجود فرمان ملک عبدالله مبنی بر اعطای حق رأی و نامزد شدن و عضویت در شوراها به زنان، این انتخابات بدون حضور زنان برگزار خواهد شد و انتظار می رود زنان در انتخابات دوره آینده از این حق بهره مند شوند. زیرا این فرمان چهار سال پس از صدور اجرا می شود.

کمیته عمومی انتخابات شوراهای عربستان روز سه شنبه اعلام کرد: افرادی که در اولین دوره انتخابات در سال ۲۰۰۵ مشارکت کرده اند از مشارکت در این دوره محروم نخواهند شد. این در حالی است که هنوز شمار افرادی که حق دادن رأی دارند ولی برای شرکت در انتخابات نام نویسی نکرده اند هنوز مشخص نیست.

این کمیته اعلام کرده است: همه شهروندان عربستانی که در یکی از حوزه های انتخاباتی نام خود را در لیست رأی دهندگان نوشته اند، می توانند به کمیته های محل ثبت نام مراجعه کرده و به نامزد دلخواهشان رأی دهند.

این بیانیه می افزاید: در فهرست نهایی رأی دهندگان فقط نام افرادی که در این مدت وفات کرده یا محل زندگی شان را تغییر داده یا در بیش از یک حوزه نام نویسی کرده اند حذف شده است.

لازم به ذکر است تبلیغات انتخاباتی نامزدها از ۱۸ سپتامبر آغاز شده و تا امروز چهارشنبه ادامه دارد و حدود یک میلیون و دویست هزار عربستانی فردا برای انتخاب نامزدهای مورد نظرشان از میان ۵۳۲۴ کاندیدا اقدام خواهند کرد. قرار است نتایج انتخابات در روز یکم اکتبر یعنی ۴۸ ساعت پس از پایان روند برگزاری انتخابات اعلام شود. در عربستان ۲۸۵ شورا با ۱۶۳۴ کرسی وجود دارند که شهروندان نیمی از اعضای آنها را انتخاب می کنند و نصف دیگر این اعضا از سوی دولت انتخاب می شوند.

در انتخابات گذشته بر سر ۱۹۷ شوراي متشکل از ۱۲۱۲ کرسي رقابت برگزار شد. اين در حالي است که در انتخابات اخير شمار حوزه هاي انتخاباتي از ۶۳۱ حوزه به ۸۵۵ حوزه رسيده است. اين کميته در بيانيه اش از شهروندان عربستاني خواسته است شناسامه خودشان را به همراه داشته باشند و تأکيد کرده است هيچ مدرک ديگري جز شناسنامه براي رأي گيري معتبر نخواهد بود.