معترضان به سیاست‌ خارجه آمریکا روز گذشته در شرایطی که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور سفر کرده بود، مقابل سفارت واشنگتن در مادرید تجمع کردند.

اوباما سفر خود به اسپانیا را روز شنبه آغاز کرده بود. ورود وی به اسپانیا همزمان با اقدامات اعتراضی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در بسیاری از شهرها از جمله سویا، کادیس و کوردوبا و مادرید صورت گرفت.

شرکت‌کنندگان در این اعتراضات مخالفت خود را در خصوص سیاست‌های آمریکا از جمله در خصوص توافقنامه تجارت ترانس آتلانتیک و مشارکت سرمایه‌گذاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین استقرار نیروهای آمریکایی در پایگاه‌ دریایی «روتا» و پایگاه هوایی «مورون» ابراز کردند.

تظاهرات کنندگان در مادرید پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها جملاتی چون «مردم و کره زمین اموال شخصی نیستند» نوشته شده بود. آنها همچنین شعارهایی چون «ناتو-نه! پایگاه‌ها تعطیل باید گردد» و «امپریالیسم همان تروریسم است» سر می‌دادند.

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهوری آمریکا مجبور شد به دلیل حملات دالاس علیه نیروهای پلیس این کشور در اعتراض به کشتار سیاهپوستان و اقدامات نژادپرستانه پلیس سفیدپوست آمریکایی، سفر خود در اسپانیا را کوتاه کند. اوباما پس از انجام دیدارهای رسمی با مقامات اسپانیایی در مادرید به پایگاه دریایی «روتا» در کادیس رفت.