نگران صهیونیستها از تصویب یک قطعنامه دیگر درباره مسجدالاقصی

  سازمان جهانی یونسکو قرار است به زودی درباره یک قطعنامه جنجالی دیگر که ارتباط تاریخی صهیونیست‌ها با "معبد سلیمان" در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) را به چالش می‌کشد، رای‌گیری کند.

 

چندی پیش، گروهی از فعالان فلسطینی و اردنی در اقدامی مشترک، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره اماکن مذهبی مسلمانان در شرق بیت‌المقدس به این نهاد بین‌المللی ارائه کرده و خواستار بازگرداندن وضع تاریخی مسجدالاقصی به قبل از اشغال این منطقه در جنگ سال 1967 شدند. این کمیته قرار است به زودی در نشست سالانه خود در استانبولِ ترکیه درباره این قطعنامه تصمیم‌گیری کند.

 

صهیونیست‌ها محوطه تاریخی شرق بیت‌المقدس، که به ادعای آنها در زمان‌های بسیار قدیم دو معبد بزرگ در آن قرار داشته است، را مقدس‌ترین مکان خود می‌دانند و در مقابل، مسلمانان نیز این منطقه را به دلیل حضور مسجدالاقصی در آن، سومین مکان مقدس خود به شمار می‌آورند.

 

اختلاف برسر این مکان تاریخی تاکنون باعث درگیری های زیادی میان صهیونیست‌ها و مسلمانان شده است.

 

سازمان ملل متحد تاکنون در قطعنامه‌های متعدد، از اسراییل به عنوان یک "قدرت اشغالگر" نام برده و آن را به انجام حفاری‌های غیرقانونی در اطراف مسجدالاقصی متهم کرده است. 

 

در پیش‌نویس قطعنامه جدید نیز اسرائیل کماکان یک "قدرت اشغالگر" نامیده شده و به اماکن مقدس یهودیان با نام اسلامی آنها اشاره شده است. 

 

این قطعنامه در صورت تصویب مشابه قطعنامه‌ای است که در ماه آوریل امسال علیه رژیم صهیونیستی به تصویب رسید. در این قطنامه رژیم صهیونیستی به انجام حفاری‌های غیرمجاز در شرق بیت‌المقدس، ممانعت از دسترسی مسلمانان به اماکن مقدس خود و تاریخ‌سازی برای خود از طریق ساخت قبرهای جعلی برای یهودیان در قبرستان مسلمانان متهم و با تغییر نام مسجدالاقصی نیز مخالفت شد. 

 

قطعنامه ماه آوریل با تایید نمایندگان 33 کشور از مجموع 58 کشور عضو یونسکو شامل روسیه، اسپانیا، سوئد، فرانسه و برزیل به تصویب رسید. 6 کشور شامل آمریکا، استونی، ‌آلمان، لیتوانی، هلند و انگلیس نیز به آن رای منفی و 17 کشور هم در این رای‌گیری رای ممتنع دادند. 

 

بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر رژیم صهیونیستی – پس از تصویب این قطنامه، یونسکو را به تلاش برای "تحریف تاریخ" متهم کرد.