واشینگتن پست در مطلبی با اشاره به سیاست دوگانه آنکارا در مقابله با تروریسم نوشت: «ریفای احمد طاها» برای میزبانان ترکیه‌ای خود تنها یک مرد کوچک با محاسن بلند بود؛ اما از نظر آمریکا، تروریست خطرناکی بود که برای دستگیر شدن یا هدف قرار گرفتن باید از حریم امن خود در ترکیه خارج می‌شد.

 

این فرصت در اوایل ماه آوریل به دست آمد و طاها که برای ملاقات با گروهی از تروریست‌ها از مرز ترکیه وارد سوریه شده بود، به همراه 4 تروریست دیگر با شلیک یک موشک از یک پهپاد آمریکایی به خودروی حامل آنها کشته شد.

 

این حمله هوایی برای همیشه به حیات مردی که پیشتر یکی از متحدان اصلی اسامه بن لادن – سرکرده القاعده - بود و اکنون به کمک عناصر وابسته به این گروه تروریستی در سوریه آمده بود، پایان داد؛ اما در عین حال، بار دیگر سیاست دوگانه ترکیه در مقابله با تروریسم را در کانون توجه دولت‌های غربی قرار داد.

 

این کشور در حالیکه به تازگی مقابله با داعش را در دستور کار خود قرار داده است، بعضاً از عناصر گروه‌های مشابهی که غرب آنها را "تروریست" می‌داند، میزبانی گرمی به عمل می‌آورد.

 

ترکیه همواره از سیاست خود برای اعطای پناهندگی به حامیان تبعیدشده جنبش اخوان المسلمین مصر نیز دفاع می‌کند. اما در فهرست افرادی که طی سالهای اخیر خواستار پناهندگی در ترکیه شده‌اند، علاوه بر حامیان جنبش اخوان المسلمین که در کودتای سال 2013، از دولت وقت مصر کنار گذاشته شدند، نام برخی از رهبران "جامعه اسلامی" مصر که اعضای آنها در دهه 90 میلادی حملات مرگباری را علیه گردشگران خارجی در مصر انجام دادند نیز مشاهده می‌شود. 

 

بسیاری از آنها همانند طاها، اکنون پس از ورود به ترکیه، حمایت از گروه‌های تروریستی حامی القاعده مانند جبهه النصره را در سوریه در دستور کار خود قرار داده اند. 

 

در ادامه این مطلب آمده است: در حالیکه ترکیه عضو ناتو است و به موجب این عضویت باید در مقابل تهدیدات و دشمن‌های مشترک به عنوان متحد غرب عمل کند، از سال 2013 به حریم امنی برای تروریست‌های پناهنده شده و مخالفان تبعیدی دولت عبدالفتاح سیسی - رئیس جمهور مصر - تبدیل شده است؛ به طوریکه هم اکنون استانبول میزبان هزاران عضو فعال جنبش اخوان المسلمین مصر است و دولت ترکیه امکانات رسانه‌ای گوناگونی را نیز برای تبلیغ علیه دولت سکولار سیسی در اختیار آنها قرار داده است.

 

بسیاری از عناصر حامی القاعده نیز به دلیل همجواری این کشور با سوریه، به راحتی میان این دو کشور در رفت و آمد بوده و به سازماندهی حملات تروریستی در سوریه می‌پردازند. 

 

واشینگتن پست در پایان نوشت: چنین سیاستهایی در تضاد با مواضع اخیر رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - علیه گروه تروریستی داعش است که حمله تروریستی ماه گذشته آن به فرودگاه استانبول 45 کشته بر جای گذاشت.

 

وی در حالیکه به تازگی اقدامات جدی‌تری را برای مقابله با داعش به عمل آورده است، همچنان سیاست نرمی را در قبال گروه‌های دیگر فعال در سوریه مانند القاعده و بویژه جبهه النصره دنبال می‌کند و معتقد است که نباید از عبارت "گروه تروریستی" برای اشاره به آنها استفاده کرد.