ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن چند روزی است که در ریف دمشق عملیات گسترده‌ای علیه گروههای تروریستی را آغاز کرده است.

نیروهای مقاومت موفق شدند کنترل دو کیلومتر از مناطق زراعی اطراف داریا را به دست گیرند و 17 ساختمان مسکونی را در دروازه جنوب غربی این شهر آزاد کنند. نیروهای سوری در این عملیات از تاکتیک غافلگیری و فرسایش طولانی استفاده می‌کنند؛ خاصه اینکه تروریستهای «جیش الإسلام» و«فیلق الرحمن» و «الجیش الحر» در داخل شهر محاصره هستند.

در واقع نیروهای سوری پس از چندین عملیات نظامی و آشتی در مناطقی مانند «برزه» به صورت تدریجی تروریستها را در شهر داریا محاصره و حلقه آن را تنگ کردند.

«هیثم حصون» که یک سرهنگ بازنشسته است درباره اهمیت شهر داریا می‌گوید که این شهر نقطه اتصال منطقه جنوبی سوریه با مناطق جنوب دمشق است و سرنوشت آن مانند غوطه غربی است. این پیشروی در داریا به منزله ورودی آغاز یک عملیات قریب الوقوع نظامی در جنوب سوریه است. علاوه بر این، داریا به منزله نقطه ارتباطی ریف قنیطره به ریف غربی دمشق نیزبه شمار می‌رود.

در همین راستا، برخی از فعالان رسانه‌ای در حال دست به دست کردن تصویری از چک 500 هزار دلاری هستند که آمریکا قرار است آن را به گروه تروریستی اعطا کند که بتواند در برابر ارتش سوریه در داریا مقاومت کند.

وبگاه خبری «آرا» نیز گزارش داد که این چک به نام دکتر «منذر» یک پزشک جراح است که به حساب شخصی اوست.

در کنار ضعف تروریستها در برابر ارتش سوریه، این بار معارضان در تبلیغات خود دست به دامن عامل انسانی شده و مدعی هستند که نیروهای سوری در آستانه محاصره 7 هزار غیر نظامی هستند که پس از کنترل مزارع اطراف داریا اکنون بدون غذا هستند.

با وجود اینکه برخی از سرکرده های معارضان اعلام می‌کنند که قصد دارند در برابر پیشروی ارتش سوریه در داریا مقاومت و پاتک بزنند ولی هیثم حصون بر این باور است که داریا به خاطر محاصره از نظر نظامی ساقط شده است.