وبسایت مجله تایم در مطلبی نوشت: حمله پنج‌شنبه شب یک تروریست با کامیون به خیابانهای شهر ساحلی نیس فرانسه که بیش از 84 کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، آخرین مورد از زنجیره حملات تروریستی وحشتناکی است که در طول یک سال و نیم گذشته فرانسه را هدف اول خود قرار داده‌اند. 

 

حمله مرگبار به دفتر نشریه "شارلی ابدو"، حملات نوامبر گذشته در پاریس و کشتن یک پلیس با سلاح سرد در ماه گذشته تنها چند مورد از این فهرست طولانی را تشکیل می‌دهند. در میان کشورهای اروپایی، فرانسه بیش از هر کشور دیگری طی سالهای اخیر درگیر حملات تروریستی بوده است؛ حملات مرگباری که عاملان آنها عمدتا در داخل همین کشور پرورش یافته بودند. اما چرا؟

 

ریشه‌یابی این مشکل چندان دشوار نیست. فرانسه تاریخچه‌ بلندی از خشونت را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا‌ در کارنامه خود دارد و جامعه مسلمانان این کشور نیز از دیرباز با تجربه تلخ تبعیض و حس منزوی بودن از جامعه زندگی کرده‌اند.

 

از سوی دیگر، زندانهای فرانسه همواره مملو از ملی‌گرایان افراطی بوده است و جناح راست افراطی این کشور با افکار نژادپرستانه و ضدمهاجرتی خود روز به روز از نفوذ بیشتری در جامعه برخوردار می‌شود. 

 

در کنار این موارد، گروه تروریستی داعش نیز با شبکه عضوگیری گسترده خود به یک تهدید جدی برای جامعه فرانسه تبدیل شده است. طبق گزارش نهادهای امنیتی، سال گذشته حدود 1800 شهروند فرانسوی این کشور را برای پیوستن به داعش به مقصد عراق و سوریه ترک کردند. 470 نفر دیگر نیز در طول سال گذشته از یک کشور فرانسه‌زبان دیگر یعنی بلژیک به این گروه تروریستی پیوستند.

 

بزرگی این اعداد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم طبق برآوردهای انجام شده، از کشور مصر که بزرگترین کشور عرب جهان است تنها بین 600 تا 1000 نفر به استخدام داعش درآمده‌اند.

 

بنابراین می‌توان گفت داعش در فرانسه زمین حاصل‌خیزی را برای کاشت بذر نفرت و برداشت تروریست یافته است که دلیل آن نیز تجاوزگری‌های این کشور در گذشته و تبعیض نهادینه شده در آن علیه اقلیت‌های قومی و بویژه مهاجرانی است که از شمال آفریقا به این کشور مهاجرت کرده و در طول این سالها از متن این جامعه به حاشیه رانده شده‌اند. 

 

وجود تبعیض در فرانسه و بلژیک علیه اقلیت‌های قومی مسلمان و آفریقایی‌تبار باعث شده است که تبلیغات داعش در نظر آنها جذاب جلوه کند و آنها به دنبال شأن و احترام از دست رفته خود به این گروه تروریستی بپیوندند. 

 

بنابراین، پیش از هر چیز، ریشه‌های افراطی‌گری در فرانسه یا به بیان بهتر، ریشه مشکل گروه‌های افراطی با فرانسه را باید در امپراتوری سابق فرانسه در خاورمیانه و شمال آفریقا و استعمار کشورهایی مانند الجزایر، تونس، سوریه و لبنان جستجو کرد.

 

در قرن بیستم، بسیاری از مردم ناامید این کشورها پس از سالها استعمار برای زندگی و کار به فرانسه آمدند و در شهرها و مناطق فقیرنشین این کشور ساکن شدند. اما در طول این سالها و بویژه در دهه‌های اخیر، با قدرت یافتن گروه‌های سیاسی راستگرای افراطی، آنها بیش از پیش دچار انزوای اجتماعی شدند و تنش‌های اجتماعی میان آنها و گروه‌های ملی‌گرای فرانسه روز به روز از شدت و وسعت بیشتری برخوردار شد. 

 

در این میان، شهر نیس نیز که یکی از شهرهای فرانسه با بیشترین جمعیت مسلمان است، از این قاعده مستثنی نیست. درگیری میان اقلیت مسلمان این شهر و گروه‌های افراطی در طول این سالها مشکلات زیادی را برای ساکنان این شهر ایجاد کرده است که نقطه اوج آن، حمله تروریستی پنج‌شنبه بود که با عاملیت یک فرانسوی تونسی‌تبار انجام شد.

 

در چنین شرایطی، مارین لوپن – دختر ژان ماری لوپن و رئیس جبهه ملی فرانسه – پس از این حمله تروریستی به سرعت به آن واکنش نشان داد و بار دیگر خواستار برخورد قاطع مقامات فرانسوی با پدیده افراط‌گری اقلیت‌ها در شهر نیس شد تا از هم‌اکنون زنگ خطر را برای یک حمله تروریستی دیگر در این شهر به صدا درآورد.