گزینه‌های عربستان برای افزایش بهای نفت

 فوربز در مطلبی نوشت: عربستان سعودی پس از آنکه بهای نفت را تا 20 دلار در هر بشکه پایین آورد تا تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را از میدان رقابت خارج کند، اکنون به دنبال سلطه مجدد بر بازار نفت و افزایش بهای آن به بالای 50 دلار است.

 

این نکته‌ای است که «خالد الفالح» - وزیر انرژی جدید عربستان – به تازگی در گفتگو با یک روزنامه آلمانی به آن اشاره کرد. 

 

کمتر از یک ماه پیش نیز وی در گفتگو با نشریه آمریکایی "هوستون کرانیکل" پیام مشابهی را به تولیدکنندگان نفت در تگزاس ارسال کرد. وی در این گفتگو مدعی شد بازار جهانی نفت از حالت اشباع خارج شده و شرایط برای ایجاد ثبات در این بازار مهیاست.

 

بدون تردید، افزایش بهای نفت خبر خوبی برای عربستان است. این کشور با افزایش بهای نفت می‌تواند شکاف بزرگی که از زمان آغاز جنگ بهای نفت بین سطح درآمد و هزینه آن ایجاد شده است را پر کند.

 

علاوه بر این، افزایش بهای نفت، بهای سهام شرکت نفتی "آرامکو" را نیز افزایش داده و مسیر تحقق چشم‌انداز اقتصادی 2030 این کشور را هموار خواهد کرد.

 

اما عربستان چگونه می‌تواند بهای هر بشکه نفت را به بالای 50 دلار برساند؟ برای انجام این کار، یک گزینه خوب، یک گزینه بد و یک گزینه زشت پیش روی عربستان است.

 

فوربز در ادامه نوشت: گزینه خوب، کاهش تولید نفت است که می‌تواند برای سایر اعضای اوپک نیز الگو باشد، اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که سایر کشورهای عضو اوپک و بویژه ایران که از دیرباز رقیب عربستان بوده است، ممکن است تمایلی به پیروی از عربستان نداشته باشند و حتی ممکن است ایران برای ضربه زدن به طرح‌های اقتصادی عربستان و کاهش سهام آرامکو، همزمان با کاهش تولید نفت عربستان، ظرفیت تولید نفت خود را افزایش دهد.

 

در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا نیز ممکن است مجددا وارد بازار شده و با عرضه بی‌رویه نفت، بار دیگر بهای آن را نزولی کنند.

 

گزینه بد این است که عربستان بجای کاهش تولید، بازار نفت را تا حدی اشباع کند که بهای نفت مجدداً به 20 دلار در هر بشکه کاهش یافته و آخرین تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا نیز که هنوز از بهای پایین نفت آسیب جدی ندیده‌اند، از میدان رقابت خارج شوند. 

 

در این صورت، بهای نفت پس از یک سیر نزولی کوتاه به دلیل کاهش قابل‌ملاحظه عرضه نفت در بازارهای جهانی به سرعت به 50 دلار یا بیشتر افزایش خواهد یافت و مهمتر از همه آنکه، عربستان مجدداً جایگاه قبلی خود را به عنوان تنها مرجع تعیین بهای نفت به دست خواهد آورد.
 
اما انتخاب این گزینه نیز ممکن است در شرایط کنونی به روابط تیره این کشور با متحد اصلی خود یعنی آمریکا آسیب بیشتری وارد کند. علاوه بر این، این استراتژی زمانبر است و در حال حاضر، با توجه به قصد جدی عربستان برای عرضه سهام آرامکو، زمان به سود این کشور نیست.

 

فوربز در ادامه تحلیل خود آورده است: در این میان، یک گزینه زشت نیز پیش روی عربستان قرار دارد و آن، آشتی با ایران است. آشتی این کشور با دشمن قدیمی خود می‌تواند اوپک را احیا کرده و بهای نفت را مجدداً به 100 دلار در هر بشکه و حتی بیشتر افزایش دهد. اما در شرایط فعلی، دامنه اختلافات ایران و عربستان به حدی گسترده است که نمی‌توان این گزینه را به صورت جدی مدنظر قرار داد.