مقامات و برخی منابع مطلع عراقی در روزهای اخیر و با نزدیکی حملات رزمندگان عراقی به شهر "قائم" در استان "الانبار" اعلام کردند: "گروه تروریستی تکفیری داعش" حدود ۲۰ هزار شهروند عراقی ساکن این شهر را محبوس کرده و از خروج آنان از این شهر جلوگیری به عمل می آورد و تصمیم دارد از این شهروندان به عنوان سپر انسانی در مقابل حمله احتمالی رزمندگان عراقی استفاده کند.

رئیس شورای این شهر با انتشار بیانیه اظهار داشت: تروریست های داعشی حدود ۲۰ هزار خانوار عراقی را داخل منطقه محبوس کرده اند و قصد دارند آنان را سپر انسانی در مقابل حملات ارتش و نیروهای مردمی عراق قرار دهند.

«ناظم بردان» در ادامه بیانیه خود تاکید کرده است که تروریست ها شهروندان این شهر را تهدید کرده اند که در صورت تصمیم به فرار، اعدام خواهند شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون صدها تن از شهروندان این شهر که قصد فرار از منطقه تحت اشغال داعش را داشته اند، به دست عناصر این گروه تروریستی به شهادت رسیده اند.

شایان ذکر است، شهر قائم از حدود دو سال در اشغال تروریست های داعشی قرار دارد و ساکنان این شهر در طول دو سال گذشته، همواره با تهدید مرگ از سوی عناصر داعش روبرو بوده اند و اکنون نیز قرار است این مردم مظلوم به عنوان سپر انسانی در مقابل رزمندگان عراقی قرار گیرند.

گفتنی است علمای شیعه عراق با عنایت به این موضوع تاکیدات فراوانی بر حفظ دماء مردم ساکن تحت اشغال داعش کرده اند و دستور داده اند تنها زمانی حملات به این شهر ها صورت پذیرد که اطمینان نسبت به حفظ جان ساکنان آن و یا تخلیه شهروندان از آن شهر ها ایجاد شده باشد.