عراقچی: برای حل مشکلات ارتباطات بانکی ایران به نظر واحدی نرسیدیم

سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام پس از پایان چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت‌وگویی اظهار داشت: موضوع اصلی بحث تحریم‌ها بود و اشکالاتی که در موضوع رفع تحریم‌ها و در اجرای رفع تحریم‌ها وجود دارد.

وی افزود: در مواردی که کار پیشرفت نداشته بحث مفصلی صورت گرفت و شاید وقت بیشتر جلسه در همین خصوص بود و در مورد مشکلاتی که در سر راه وجود دارد، بحث شد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: طرف‌های آمریکایی و اروپایی توضیحات مفصلی در خصوص اقداماتی که کرده‌اند و تلاش‌هایی که دارند انجام می‌دهند؛ برای اینکه اثرات رفع تحریم‌ها و همکاری‌ها خودشان را نشان دهند و همکاری‌های اقتصادی با ایران آزاد شود، ارایه کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عراقچی با بیان اینکه ما نیز متقابلا ایراداتی که داشتیم و عدم به اصطلاح عمل موفقیت‌آمیز آنان در اجرای رفع تحریم‌ها و کوتاهی‌هایی را که کرده‌اند بیان کردیم، عنوان کرد: در خصوص جاهایی که کار را نتواستند خوب مدیریت بکنند و فضای بی‌اعتمادی ایجاد کردند، بحث کردیم. 

وی با اشاره به اینکه قرار بر این شد تا فاصله کمیسیون بعدی که ظرف سه ماه آینده خواهد بود در خصوص موضوعات و مشکلات مختلف در رفع تحریم‌ها، مانند مسایل بانکی، انتقال پول، تبدیل پول و تحریم‌های دیگری که هست و کم و بیش با آن مواجه بودیم جلسات کارشناسی برگزار کنیم، اظهار امیدواری کرد: انشاءالله بتوانیم تا جلسه بعدی بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم و با پیشنهادهای سازنده‌ای وارد کمسیون مشترک بعدی بشویم. 

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه افزود: از اینکه فقط گفت‌و‌گو باشد و از اینکه فقط حرف و توضیح باشد همه قبول داشتند که این صحیح نیست و ما باید به سمت اقدامات عملی و دستاوردهای ملموس از اجرای برجام پیش برویم. 

عراقچی با بیان اینکه چند نکته فنی داشتیم که در خصوص آنها هم یا بحث شد و یا قرار شد بحث‌های کارشناسی بین کارشناسان دو طرف ادامه یابد، گفت: قرار شد برای سوءتفاهم‌هایی که در اجرا برای آژانس یا بین ما و آژانس یا بین ما و 5+1 وجود دارد، کارشناسان راه‌حل‌هایی پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که نظر دیگر کشورها درباره موانع و مشکلاتی که در سر راه ارتباطات بانکی ایران با دیگر کشورها وجود دارد چه بوده و آیا پیشنهادهایی برای رفع این موانع از سوی دیگر کشورها داده شد است، اظهار داشت: این موضوعی است که بین 5+1 هم برداشت واحدی وجود ندارد و کشورها هر کدام دیدگاه‌های خود را ابراز کردند که لزوما متفق‌القول نبودند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: بسیاری از کشورها اذعان داشتند که شرایط موجود و شرایطی که به خصوص توسط خزانه‌داری آمریکا در سطح بین‌المللی ایجاد شده است روشنگری کافی برای بانک‌ها و شرکت‌های تجاری و اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی که می‌خواهند با ایران کار کنند فراهم نکرده و یک سرگردانی و روشن نبودن وضعیت را ایجاد کرده است.

عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: حتی خواست تعدادی از کشورهای عضو 5+1 از طرف آمریکایی هم همین بود که روشنگری باید به صورتی باشد که یک مسیر کاملا روشنی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کند و آنها را از تردیدها و نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که ناشی از برخوردهای گذشته ofac است؛ خلاص کند.