پاکستان: سهیمه حج ایران را نمی‌گیریم

«سردار محمد یوسف» وزیر امور مذهبی پاکستان روز پنج‌شنبه در مصاحبه با «پاکستان آبزرور» تأکید کرد که اسلام‌آباد تصمیمی برای استفاده از سهمیه حج زائران ایرانی برای اعزام زائران پاکستانی به بیت‌الله الحرام ندارد.

بر اساس این گزارش، محمد یوسف که در کمیته امور مذهبی مجلس ملی پاکستان سخن می‌گفت، به نمایندگان خبر داد که عربستان هنوز تصمیمی برای سهمیه خالی‌مانده زائران ایرانی نگرفته و حتی ممکن است این سهمیه توسط خود زائران ایرانی استفاده شود.

یوسف منبعی برای این خبر و مبنای این احتمال را روشن نکرده است.

9 خرداد ماه بود که سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد «حج تمتع 95 به دلیل استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی برگزار نخواهد شد و مسئولیت آن برعهده ریاض است.»

نحوه صدور ویزا که با توجه به بسته بودن سفارت عربستان، از وضعیت عادی خارج شده و بسته شدن مچ‌بند الکترونیکی به دست زائران ایرانی، از جمله موارد اختلافی سازمان حج و زیارت ایران و طرف سعودی بود که تاکنون به منتفی شدن اعزام ایرانیان به حج 95 منجر شده است.

رفتار دولت عربستان با زائران ایرانی که پس از مرگ ملک عبدالله، شکلی خشن به خود گرفت، زمینه‌های تیرگی روابط تهران-ریاض و بالاخره تعطیلی حج برای ایرانیان را فراهم آورد.

داستان با انتشار خبر تجاوز یک مأمور فرودگاه جده به دو زائر نوجوان ایرانی آغاز شد. چندی بعد حادثه منا پیش و آمد و به دلیلی مبهم و با بسته شدن راه زائران، 2 هزار و 426 نفر زائر با وضع فجیعی جان باختند. 464 زائر از این میان، ایرانی بودند.

جوانان خشمگین ایرانی هم در برابر سفارت و کنسول‌گری عربستان در تهران و مشهد جمع شدند و جمعی به سفارت عربستان حمله کردند و وارد آن شدند.

عربستان که تا پیش از آن از دادن دیه زائران با دلارهای نفتی سخن می‌گفت، حالا دیپلمات‌های خود را از ایران بیرون کشید و روابط سیاسی قطع شد. جمهوری اسلامی ایران اما کماکان بر موضع خود در پیگیری تعیین مقصران حوادث فرودگاه جده و منا و برخورد با آنها پابرجا ماند و در عین حال، عاملان حمله به سفارت را که «خودسر» نامیده شده بودند، برای محاکمه به دستگاه قضایی سپرد.

آمار رسمی سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید که از 17 هزار ایرانی که برای حج ثبت نام کرده بودند، 6 هزار نفر انصراف داده‌اند.