اقتصاد عربستان در حوزه های غیرنفتی نیز می لنگد

 بیزنس اینسایدر در مطلبی نوشت: نشانه هایی از ضعف شدید در اقتصاد عربستان سعودی وجود دارد. مرکز آمار عربستان اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد سرانه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 1.5 درصد افزایش داشته است که پایین ترین میزان رشد از سه ماهه اول سال 2013 است.

 

علاوه بر این، بخش غیرنفتی دولت سعودی 0.7 درصد کوچک تر شده است. این درحالی است که بخش خصوصی غیرنفتی تنها 0.2 درصد افزایش داشته است که این میزان، پایین ترین سطح در 25 سال گذشته است.

 

«جیسون تووی»، کارشناس اقتصادی بخش غرب آسیا در موسسه تحقیقاتی «کپیتال اکونومیکس،» اظهار کرد بخش ساخت و ساز، یکی از حوزه های غیرنفتی در اقتصاد عربستان سعودی است که به شدت در حال تضعیف شدن است.

 

خروجی بخش ساخت و ساز و عمران عربستان، سالانه 1.9 درصد کاهش می یابد. همان طور که در نمودار مشاهده می کنید، آینده روشنی برای این بخش تصور نمی شود:

 

بیزنس اینسایدر: اقتصاد عربستان در حوزه های غیرنفتی نیز می لنگد + نمودار

 

تووی در این خصوص گفت: «بخش ساخت و ساز در عربستان، تحت فشار شدید کمبود بودجه و ریاضت اقتصادی است. ضعف این بخش، به دیگر بخش های اقتصادی نیز ضربه وارد خواهد کرد. درحال حاضر، سازندگان ساختمان در عربستان در پرداخت دستمزد کارگران خود مانده اند و به دلیل نبود پروژه های جدید عمرانی با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند.»