آنکارا پرونده استرداد گولن را تا ۱۰ روز دیگر آماده می‌کند

 مولود چاوسش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز شنبه در سخنانی تاکید کرد: آنکارا ظرف یک هفته تا 10 روز آینده، مدارک و شواهد لازم برای استرداد فتح الله گولن از آمریکا را تکمیل و آماده خواهد کرد.

وی در مصاحبه با شبکه خصوصی ان تی وی افزود: ارتباط بین سربازانی که در کودتای 15 جولای شرکت داشته و شبکه گسترده گولن کاملا آشکار و روشن است و ترکیه هر اقدام سیاسی و قانونی را برای بازگرداندن گولن انجام خواهد داد.

گولن 75 ساله هرگونه دست داشتن در کودتای نافرجام اخیر ترکیه را رد کرده است. آمریکا اعلام کرده است که ترکیه باید شواهد روشنی را در خصوص دخالت گولن در کودتا ارائه کند. وکلای حقوقی بر این باورند که روند بازگرداندن گولن سالها به طول خواهد انجامید.

مهمت شمشک معاون نخست وزیر ترکیه نیز گفت: آنکارا قویا به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون احترام می گذارد .

این اظهارات پس از بیان شده است که سرکوب گسترده مخالفان توسط دولت ترکیه طی روزهای اخیر با انتقادات وسیع بین المللی روبرو شده است.

ادامه سرکوب مخالفان در ترکیه در شرایطی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هرگونه اطلاع قبلی واشنگتن از این کودتا و دست داشتن در آن را تکذیب کرده است.

ترکیه روز پنجشنبه وضعیت فوق العاده به مدت 3 ماه اعلام کرده و اجرای کنوانسیون حقوق بشر اروپا را به حالت تعلیق درآورده است.

اردوغان اعلام کرده است که تاکنون بیش از 10410 نفر در ارتباط با کودتا بازداشت شده اند که شامل 100 نفر از ژنرال ها و مقام های ارشد نظامی است.