تیراندازی یک فرد روان پریش در یک مرکز تجاری در مونیخ در ساعات اولیه موجی از وحشت را در میان مردم آلمان ایجاد کرد. همه از تروریستی بودن این حادثه صحبت می کردند. آنها احتمال می دادند عامل حادثه یک تروریست داعشی باشد. آشفتگی و بیم ناشی از تروریستی بودن حادثه بالا گرفته بود. روز جمعه 2000 افسر پلیس در مونیخ به منظور یافتن سرنخ تا شب هنگام به جستجو و تحقیق پرداختند.

 

از سوی دیگر، نگرانی های مردم آلمان به جا بود. مونیخ یکی از آرام ترین و مرفه ترین شهرهای آلمان است. حادثه تیراندازی جمعه به اندازه واقعه المپیک مونیخ در سال 1972 و انفجار بمب در سال 1980 مهم بود.

 

با ارسال پیام همدردی و محکوم کردن حادثه از سوی دیگر سران کشورها، مرکل همچنان درخصوص این حادثه اظهار نظری نکرده بود. تروریستی بودن حادثه، موقعیت مرکل را به خطر می انداخت؛ زیرا او مرزهای کشور را به روی مهاجران و آوارگان جنگی گشوده بود.

 

در ادامه این مطلب آمده است: رسانه های اجتماعی ابزاری کارآمد در شایعه پراکنی هستند. زمانی که گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته بود، کاربران توییتر این حادثه را به داعش نسبت دادند. موج عظیمی از پیام ها مبنی بر تروریستی بودن حادثه شکل گرفت. این پیام ها به سرعت در رسانه های اجتماعی دست به دست شد.

 

پس از تحقیقات صورت گرفته، پلیس اعلام کرد هیچ گونه مدرک یا نشانه ای دال بر تروریستی بودن حادثه یافت نشده است. عامل حادثه مونیخ یک جوان روان پریش و بیمار بوده و هیچ ارتباطی با گروه تروریستی داعش نداشته است.

 

اما سیل عظیم پیام ها در رسانه های اجتماعی تنها تبلیغی برای بیشتر مطرح شدن و مهم شدن گروه تروریستی داعش شد. این امر، داعش را خوشحال کرد. ایجاد ترس و وحشت در سراسر جهان یکی از اهداف اصلی این گروه است. افراد ناآگاه در رسانه های اجتماعی بی آنکه خود اطلاع داشته باشند، در حال تبلیغ گروه تروریستی داعش هستند. پیام هایی از این دست، بزرگترین تبلیغ برای داعش است. 

 

پلیس آلمان با محکوم کردن شایعه پراکنی در فضای مجازی اعلام کرد افرادی را که دست به شایعه پراکنی می زنند، دستگیر خواهد کرد.