مجله آمریکایی «فرانت‌پیج» در گزارشی نوشت: بر اثر دو انفجار این هفته در کابل 80 نفر کشته و حدود 260 نفر زخمی شدند. از آن جا که حال تعدادی از مجروحان این حادثه وخیم است، احتمال دارد بر تعداد کشته‌ها افزوده شود. حتی با استانداردهای افغانستان و با توجه به انفجار مداوم بمب در این کشور، حادثه اخیر بسیار مرگبار بود. داعش مسئولیت این کشتار را برعهده گرفته است. 

 

افرادی که در این حادثه جان باختند شیعه و از اقوام هزاره افغانستان بودند. اقلیت مذکور تنها 20 درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و تنها قوم شیعه این کشور هستند. آن‌ها در روز حادثه در حال برگزاری تظاهرات در اعتراض به محرومیت از برق بودند.

 

طالبان هرگونه ارتباط با انفجارهای اخیر کابل را رد کرده است گرچه این گروه تروریستی نیز در کشتار دست‌کمی از داعش ندارد و به نوعی رقیب آن محسوب می‌شود؛ گرچه طالبان بیشتر نظامیان افغانستان، نمادهای این کشور و نیروهای خارجی را هدف قرار می‌دهد. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود قبول مسئولیت این حادثه از سوی داعش، این گروه طالبان است که تهدیدی مهم برای امنیت و بقای افغانستان محسوب می‌شود. داعش در افغانستان قدرت زیادی ندارد. در حالی که هر روز بر توان طالبان در این کشور افزوده می‌شود.

 

به گفته «بیل روگیو،» سردبیر مجله «لانگ وار،» طالبان حدود 20 درصد از افغانستان را تحت کنترل دارد. گرچه این میزان بسیار محتاطانه بیان شده است و احتمال می‌رود طالبان بر حدود 50 درصد از این کشور تسلط داشته باشد. این میزان نشان‌دهنده شکست سیاست اوباما پس از 8 سال جنگ در افغانستان است. 

 

آمریکا اکنون حدود 10 هزار نیرو در افغانستان دارد. به دلیل شرایط امنیتی مخاطره‌آمیز این کشور اوباما وعده داده است این افراد همچنان به مأموریت خود در افغانستان ادامه دهند. با توجه به ضعف دولت مرکزی و نیروهای بی‌انگیزه ارتش افغانستان، در صورتی که آمریکا نیز نیروهای خود را خارج کند، این کشور بار دیگر درگیر جنگ داخلی با طالبان و اقوام مختلف خواهد شد. به ادعای این گزارش، ایران نیز هم‌اکنون نفوذ زیادی در افغانستان دارد که در صورت وقوع جنگ داخلی در این کشور، بر میزان آن افزوده خواهد شد. 

 

در مجموع باید گفت افغانستان اکنون ملقمه‌ای است که آینده‌اش به یک نخ بند است. گرچه این شرایطی است که اکنون بسیاری از کشورهای مسلمان خاورمیانه با آن دست به گریبانند. از لیبی تا عراق، درگیریهای مذهبی و قومی به بی‌‌ثباتی در منطقه دامن زده است. بخشی از این شرایط در نتیجه سیاست غلط رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل دخالت در جایی که نیاز نبود و کناره‌گیری در مواقع مورد نیاز ایجاد شده است.

 

در انتهای این گزارش ادعا شده است: توافق ایران که هر لحظه بحرانی‌تر می‌شود نیز از همه اقدامات او بدتر است و راه دستیابی قانونی تهران به سلاح اتمی را برای بی‌ثبات‌تر کردن منطقه فراهم کرده است. این توافق متحدان آمریکا در خاورمیانه را بی‌اعتماد و نیروهای حامی تروریسم منطقه را جسورتر کرده است. اگر بگوییم دنیا پس از 8 سال حضور اوباما در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا خطرناک‌تر از پیش شده است، اغراق نکرده‌ایم.