تقلای اوباما برای بهبود روابط آمریکا و جهان اسلام نتیجه معکوس داد

 وبسایت واشینگتن پست در گزارشی نوشت: زمانی که "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، هفت سال پیش "تلاش" کرد روابط این کشور را با جهان اسلام تقویت کند، این کار را با ترکیه و مصر آغاز کرد؛ دو متحد مهم آمریکا که به نظر می رسید در آستانه تحول باشند. 

 

اما از آن زمان تاکنون این دو کشور  نظام سیاسی و روابط خود را با آمریکا تغییر داده اند و نتیجه این تغییر برای منافع آمریکا فاجعه بار بوده است. حالا که باراک اوباما برای ترک دفتر ریاست جمهوری آماده می شود، رویکرد ترکیه و مصر در مقایسه با یک دهه گذشته حتی ضد آمریکایی‌تر شده است. 

 

به ادعای واشینگتن پست،"رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهوری ترکیه و "عبدالفتاح سیسی،" رئیس جمهور مصر نه تنها تئوری های توطئه ضد آمریکایی دارند؛ بلکه این دیدگاه ها را در جامعه نیز ترویج می دهند. آنها حتی گروه های مدنی، سیاستمداران و روزنامه‌نگارانی را که از آمریکا حمایت می کنند، مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

 

سیسی همچنان بر این باور است که واشینگتن قصد داشته دولت مصر را نابود کند. اردوغان نیز که به تازگی موفق به شکست یک کودتای نظامی شده است، دولت اوباما را به خاطر پناه دادن به افراد مرتبط با این کودتا سرزنش می کند. حتی یکی از وزرای کابینه وی به سرعت دولت آمریکا را به دلیل حمایت از کودتای نظامی ترکیه متهم کرد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: البته ترکیه به عنوان یک عضو ناتو، همچنان میزبان نیروهای آمریکایی است و مصر نیز یکی از بزرگترین دریافت کننده های کمک های اقتصادی و نظامی آمریکا در جهان محسوب می شود. اما به نظر می رسد این کمک ها تنها میراث باقی مانده از روابط گذشته باشد. درواقع بیشتر کمک های اقتصادی آمریکا به قاهره ناتمام مانده است؛ زیرا سیسی اجازه جریان داشتند بودجه آمریکا را در سازمان های غیردولتی این کشور نمی دهد. حالا سیسی و اردوغان این روزها به برقراری روابط  بیشتر با "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه روی آورده اند تا بتوانند سلاح های روسی خریداری کنند.

 

نگارنده این گزارش در ادامه نوشت: آیا همه اینها به خاطر اشتباه اوباما رخ داده است؟ البته که نه. سیاست های مصر و ترکیه  به خاطر بهار عربیِ شکست خورده، گروه تروریستی داعش و خودبزرگ‌بینی سران این دو کشور رخ داده است. اما تلاش اوباما برای آغاز دوباره روابط آمریکا و مسلمانان در این دو کشور نتیجه معکوس داده است. یکی از علل اصلی آن هم بی‌ثباتی اوباما بوده است. دولت اوباما ابتدا از "حسنی مبارک" حمایت کرد و سپس او را به عقب هل داد. در خصوص ترکیه هم همینطور بود. اوباما ابتدا به اردوغان توجه کرد و سپس با دخالت نظامی در سوریه او را نادیده گرفت. اگر اردوغان و سیسی هم به تئوری توطئه‌ای علیه آمریکا بیاندیشند، علت آن می تواند رفتار دوگانه و غیرمنطقی اوباما با آنها باشد.