نتایج یک پژوهش نشان داد گروه تروریستی داعش از دهها برنامه دیجیتال مختلف برای لاپوشانی کردن فعالیت های خود در اینترنت استفاده می کند.

 

عناصر این گروه تروریستی از هر وسیله ای نظیر ایمیل های محافظت شده و سامانه های موقعیت یاب جعلی استفاده می کنند تا هویت خود را در اینترنت پنهان کنند و احتمال انجام حملات سایبری علیه این گروه را به حداقل برسانند. گروه تروریستی داعش همانند القاعده از این شیوه ها برای استخدام نیرو و حتی هماهنگ سازی حملات تروریستی استفاده می کند.

 

تحلیلگران بارها هشدار داده اند که گروه های تروریستی با استفاده از برنامه هایی پیشرفته هویت خود را پنهان نگه می دارند و قابل شناسایی نیستند.

 

پایگاه اطلاعاتی "فلش پوینت" 36 شیوه تروریستهای داعش را برای استتار شناسایی کرد.  در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

 

مرورگرهای ایمن: حامیان گروه تروریستی داعش دیگر از مرورگرهایی از جمله گوگل کروم یا سافاری استفاده نمی کنند؛ بلکه ترجیح می دهند از مرورگرهایی ایمن استفاده کنند که نشانی های "آی پی" آنها را آشکار نکند. از جمله این مرورگرها می توان به مرورگر تور و اپرا اشاره کرد.

 

سرورهای پروکسی و شبکه های خصوصی مجازی (VPN): وی پی ان ها و سرورهای پروکسی امنیت بیشتری برای کاربران فراهم می کنند. به همین دلیل تروریستهای داعش دست کم از سال 2012 حامیان خود را تشویق کرده اند از این سرورها استفاده کنند. 

 

ایمیل محافظت شده: اف بی آی و دیگر سازمان های اطلاعاتی همیشه از ایمیل برای شناسایی مظنونان اقدامات تروریستی استفاده می کرده اند. ایمیل های محافظت شده چنین امکانی را محدود می کند. 

 

نرم افزار های امنیتی تلفن همراه: حامیان گروه تروریستی داعش همیشه یکدیگر را به استفاده از نرم افزارهای پیشرفته ترغیب می کنند. با استفاده از این برنامه ها می توان تاریخچه مرورگر را حذف کرد و محل یک کاربر را پنهان نگه داشت.

 

برنامه های پیامکی رمزگذاری شده: همانطور که رسانه های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک همچنان به مسدود کردن حسابهای مربوط به داعش ادامه می دهند، حامیان این گروه تروریستی به برنامه های پیامکی رمزگذاری شده از جمله "تلگرام" و "تریما" روی آورده اند.