(darknet) یا همان اینترنت سیاه، امکانی را برای تبادل اطلاعات در فضایی که افراد ناشناس هستند، فراهم می‌کند و به این ترتیب زمینه‌ای فراهم می‌شود تا اقدامات جنایی متعددی رخ دهد. این موضوع به خصوص پس از ناآرامی‌های آلمان و موارد استفاده از سلاح در این کشور مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

«جمی بارتلت» نویسنده انگلیسی پس از حملات اخیر در آلمان در گفت‌وگویی با شبکه خبری «دویچه‌وله» درباره امکان دسترسی افراد به سلاح و خطری که این وضعیت جامعه آلمان را تهدید می‌کند، گفت: «این شبکه، محلی برای خرید و فروش در فضایی است که نامی از افراد برده نمی‌شود اما افراد در عین گمنامی، شبیه بازارهای اینترنتی آمازون به خرید و فروش می‌پردازند.از دید من از این شبکه برای خرید و فروش موادمخدر هم استفاده می‌شود و حتی صد تا هزار معامله در طول سال صورت می‌گیرد. علاوه بر این کالاهایی مثل تفنگ هم به این ترتیب مبادله می‌شوند. شیوه تحویل هم شبیه به روشی است که آمازون و  ebay برای تحویل کالا صورت می‌دهند و فرق آن این است که تمامی این اقدامات بدون افشا شدن هویت افراد انجام می‌شود.»

بارتلت گفت که این مسئله مهمی است و نمی‌توان گفت که این داد و ستدها فقط در داخل کشور صورت می‌گیرند اما در عین حال هم نمی‌توان مبدا و مقصد این اقدام را مشخص کرد. ضمن اینکه نباید از خطر پست کردن اجسامی که به این ترتیب خرید و فروش می‌شوند هم غافل بود. در انگلیس بسته‌های زیادی جا به جا می‌شوند و قطعا نمی‌توان تمامی این موارد را کنترل کرد.

وی همچنین گفت که این موضوع از این جهت اهمیت دارد که در این بازار سیاه نوعی «خود قانون‌مداری» حاکم است. اما بسیار دشوار است که تبادلات در این بازار را کنترل کرد البته اطلاعاتی درباره قاچاق موادمخدر در دست است مثلا در انگلیس حدود 10 درصد از مردم به این وسیله موادمخدر به دست آورندند اما به دست آوردن اطلاعات درباره سلاح خیلی دشوارتر است.

دلایل مهمی برای استفاده از این روش خرید وجود دارد و آنهم منافعی است که افراد گمان می‌کنند از آن بهره‌مند می‌شوند و از آنجایی که نظارتی بر آن وجود ندارد به آنها آزادی عمل می‌دهد اما در عین حال زمینه را برای فعالیت جاسوسان و برخی از فعالان سیاسی مساعد می‌کند.