نشریه اسرائیلی: نتانیاهو حامی کلینتون است

درحالی که مقامات آمریکایی و اسرائیلی از تمایل «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای رئیس جمهور شدن «دونالد ترامپ» خبر می‌دهند اما روزنامه «جروزالم پست» نظر دیگری دارد.

به نوشته این روزنامه چاپ اراضی اشغالی، برخلاف آنچه که «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و «شلدون آدلسون» میلیاردر یهودی آمریکایی درباره مناسب بودن ترامپ برای اسرائیل می‌گویند اما نتانیاهو امیدوار است تا «هیلاری کلینتون» انتخابات ماه نوامبر رای بیاورد.

جروزالم پست معتقد است نتانیاهو ترجیح می‌دهد با اولین زن رئیس جمهور آمریکا تعامل داشته باشد تا اینکه با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه «متظاهر، غیرقابل کنترل و غیرقابل پیش‌بینی» برخورد داشته باشد.

در این یادداشت آمده است نتانیاهو از شگفت‌زدگی متنفر است و تمام قضیه نامزدی ترامپ یک شگفتی بزرگ بود؛ از اعلام نامزدی گرفته تا انتخاب شدن به عنوان نامزد رسمی حزب جمهوری‌خواهان و پیشی گرفتن در نظرسنجی‌ها از کلینتون. چیزی که برای نتانیاهو مهمتر بوده این است که هیچ کسی سرنخی از اینکه ترامپ چه موضعی در موضوعات حیاتی اسرائیل خواهد گرفت، ندارد.

این روزنامه با بیان اینکه نشانه‌های اولیه، امیدوار کننده نیست، افزود اگر ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا تکیه بزند، علاقه او به «ولادیمیر پوتین»، برخلاف تاییدیه شرم‌آور «آویگدور لیبرمن» از اعتبار دموکراتیک پوتین در زمان وزارت خارجه‌اش، شدیدا غرب را به خطر می‌اندازد که عواقب آن دامن اسرائیل را هم خواهد گرفت.

تقویت روسیه به بهای (تضعیف) آمریکا اثرات منفی در خاورمیانه خواهد داشت و متحدان آن یعنی ایران و حزب‌الله را تقویت می‌کند. انزواگرایی گوش‌خراش ترامپ قطعا زنگ‌های هشدار در دفتر نخست وزیر (اسرائیل) را به صدا درمی‌آورد. نتانیاهو حتی گفته بود که هزینه‌های حمایت از ناتو را از آنها خواهد گرفت.

جروزالم پست با اشاره به تمایل آمریکا برای قطع کردن حمایت از کشورهایی مانند ژاپن، آلمان و عربستان سعودی در صورت نپرداختن هزینه این حمایت‌ها، ادامه داد با توجه اینکه اسرائیل به کمک‌های نظامی آمریکا وابسته است، این مسئله مطمئنا خوشایند نتانیاهو نیست. بی‌دلیل نیست نتانیاهو پس از سال‌ها باور به اینکه می‌تواند با دولت بعدی آمریکا قرارداد بهتری برای بسته کمک‌های نظامی ببندد، اکنون به تکاپو افتاده تا به هر صورتی این حمایت نظامی ده‌ساله را تا پایان دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» بدست آورد.

با تمام تلاش‌هایی که نتانیاهو و حامیانش برای تحریف تاریخ و تصویر کردن اوباما به عنوان ضد اسرائیلی‌ترین رئیس جمهور آمریکا انجام داده، اما زمانی که بسته حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل امضا شود، میراث اوباما محکم شده و تعهد او به امنیت اسرائیل را نشان می‌دهد. اسرائیل به رئیس جمهوری برای آمریکا نیاز دارد که سنجیده، سازگار و با اعتبار باشد، چیزی که ترامپ ندارد.

ترامپ یک روز می‌گوید درباره مناقشات اسرائیل و فلسطین خنثی بوده و تاکید می‌کند که سرکشی اسرائیلی‌ها درپس مشکل نرسیدن به صلح است و روزی دیگر (در مجمع سالانه لابی صهیونیستی آیپک) می‌گوید  سفارت آمریکا را به «قدس» پایتخت ابدی یهودیان منتقل خواهد کرد. وعده محقق نشده‌ای که تمامی روسای جمهور آمریکا قبل از برگزیده شدن داده بودند.

این روزنامه صهیونیستی معتقد است با وجود کلینتون اما نتانیاهو می‌داند با چه چیزی روبه‌روست. با وجود اختلافات ایدئولوژیک میان نتانیاهو و اوباما و درگیری بر سر توافق هسته‌ای ایران، دولت اوباما هرگز حمایتش از اسرائیل را کاهش نداد. چیزی که برای تل‌آویو بسیار مهم است.

این مسئله مطمئنا در دولت کلینتون هم اتفاق نخواهد افتاد. پیشینه او بعنوان سناتور و وزیر خارجه از او یک حامی آشکار اسرائیل نشان می‌دهد. تحت وزارت او، حمایت‌های نظامی به اسرائیل از میزان 2.55 به 3.1 میلیارد دلار افزایش یافت. از نظر دیپلماتیک نیز با وتو کردن تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، به اسرائیل اطمینان داد.

جروزالم پست در پایان با بیان اینکه شاید نتانیاهو و کلینتون دوست نباشند، تاکید کرد اما اسرائیل به دوست نیاز ندارد، بلکه به متحدان قوی نیاز دارد. ریاست جمهوری ترامپ اتحادات آمریکا در سراسر دنیا را تضعیف می‌کند که کاملا برعکس نیازهای اسرائیل است.