اوباما: ارتش ما قویترین ارتش جهان است

 رئیس جمهور آمریکا در انتقادی شدید از دونالد ترامپ ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور، گفت از لجن‌پراکنی درباره ارتش و نیروهای مسلح خسته شده و مدعی شد ارتش این کشور قویترین و مجهزترین ارتش دنیاست.   

 

وی، که برای شرکت در گردهمایی ملی کهنه سربازان قطع عضو شده به شهر آتلانتا در ایالت جورجیا سفر کرده بود، ضمن تقدیر و بزرگداشت همه نظامیان آمریکا بویژه از کهنه سربازانی که در جریان جنگ ها قطع عضو شده اند قدردانی و از خانواده های آنان با نام خانواده‌های دارای ستاره طلایی یاد کرد. 

 

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به جنگ ویتنام، درس هایی را برشمرد که این جنگ برای آمریکایی ها به همراه داشته و گفت یکی از این درس‌ها آنست که حتی اگر در اصل موضوع جنگ اختلاف نظر وجود دارد باید در پشتیبانی از نظامیان کشور یکصدا و متحد باشیم. 

 

اوباما با اشاره به کهنه سربازانی که در جنگ های آمریکا در منطقه بالکان، افغانستان و عراق قطع عضو شده اند گفت: « وقتی سکان ریاست جمهوری را به دست گرفتم، 180 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان و عراق مستقر بودند،  اما امروز این رقم به کمتر از 15 هزار نفر کاهش یافته است.:»

 

وی در ادامه درباره اقدامات این کشور در افغانستان و عراق گفت: القاعده را از اردوگاه هایش بیرون راندیم. طالبان را سرنگون کردیم و عدالت را درباره اسامه بن لادن جاری ساختیم. به افغان ها کمک کردیم زندگی خود را سر وسامان بدهند. به نیروهای امنیتی افغانستان آموزش می دهیم تا امنیت کشورشان را خود به دست بگیرند. و دیگر در جنگ زمینی در این کشور دخالتی نداریم. 

 

وی در کنایه‌ای به دونالد ترامپ ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گفت: « در مقام فرماندهی نیروهای مسلح، از لجن‌پراکنی برخی درباره نظامیان و ارتش کشور خسته شده ام. ارتش ما پس از 2 جنگ بزرگ زمینی کوچک تر شده است و این طبیعی است و باید هر آنچه در توان داریم انجام بدهیم تا آمادگی نیروها حفظ شود و هر روز پیشرفته تر شوند.»

 

 رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: ارتش آمریکا آموزش دیده‌ترین و مجهزترین ارتش روی کره زمین است. ما بزرگترین و مخرب‌ترین نیروی دریایی دنیا را در اختیار داریم. دقت و گستره عملیاتی نیروی هوایی ارتش آمریکا در دنیا تک است.  نظامیان نیروی دریایی ارتش تنها نیروهای اعزامی در دنیا به شمار می آیند. بهترین گارد ساحلی دنیا را در اختیار داریم و توانمندترین نیروها در ارتش آمریکا خدمت می کنند و همچنان هم باقی خواهند ماند. هیچ یک از متحدان  یا دشمنان ما نباید به قدرت و توانمندی و عزم و اراده ی ما شک داشته باشند.»

 

اوباما اضافه کرد: ارتش آمریکا به کوبیدن داعش ادامه خواهد و سرکردگان آن را از بین خواهد برد. در مشارکت با ائتلاف جهانی این گروه تروریستی وحشی و ظالم را ریشه کن خواهیم کرد. در رویارویی با تجاوزگری روسیه، آمریکا هیچگاه به متحدانش در اروپا پشت نخواهد کرد. با هم پیمانانمان در ناتو که قویترین اتحاد در دنیاست متحد می مانیم. 

 

وی  همچنین با رویدادی تلخ در کشورش اذعان کرد و گفت کهنه سربازان آنگونه که باید تحت درمان و مراقبت های پزشکی قرار نمی گیرند. 

 

وی گفت: « هر روز بیست کهنه سرباز خودکشی می کنند و این فاجعه ای ملی به شمار می آید. بیشتر کهنه سربازانی که خودکشی می کنند در فهرست مراقبتی قرار ندارند اما اگر به همین افراد توجه بیشتری بشود احتمال زنده ماندن آنان بسیار افزایش پیدا می کند. کهنه سربازانی که به مراقبت‌های بخش اعصاب و روان نیاز دارند نباید روزها یا هفته ها انتظار بکشند. بلکه باید در روز مراجعه از خدمات مورد نیاز بهره مند شوند.»