ترامپ: هیلاری باعث شد 400 میلیون دلار به ایران پرداخت شود

به دنبال درج اخباری از پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد از سوی دولت اوباما رییس جمهور آمریکا به ایران در جریان دور آخر مذاکرات اتمی، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا با بهره گیری از این مسئله به «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات خود حمله نمود.

بر این اساس، ترامپ صبح چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «هیلاری کلینتون وزیر خارجه بی کفایت ما از جمله افراد آغاز کننده گفت‌‌وگوها برای پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران بود. این یک رسوایی است.»

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند، انتقال 400 میلیون دلار پول نقد به تهران را سازماندهی کرده است.

با اینحال دولت اوباما اصرار دارد که هیچ‌ چیز در ازای آزادی این شهروندان آمریکایی به ایران نپرداخته است اما منتقدان می‌گویند که این مبلغی که به ایران پرداخت شده است، باجی برای آزادی این افراد بوده است که آمریکا به ایران پرداخت کرده است.

این اطلاعات بر اساس گفته مقامات آمریکایی و اروپایی و کارکنان کنگره است که گزارشاتی در خصوص عملیات آزادسازی شهروندان آمریکایی دریافت کرده‌اند.

این افراد مدعی شده‌اند که پالت‌های چوبی انباشته با یورو، فرانک سوئیس و ارزهای دیگر با یک هواپیمای باری بدون مشخصه به ایران فرستاده شده است. 

به ادعای این افراد، آمریکا این پول را از طریق بانک مرکزی هلند و سوئیس تهیه کرده و به ایران منتقل کرده است.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: «همانطور که به وضوح اعلام کردیم، مذاکرات در خصوص رفع یک ادعای برجسته....کاملاً جدا از مذاکرات درباره بازگرداندن شهروندان آمریکایی ما به خانه بوده است. نه تنها این دو مذاکره از یکدیگر مجزا بوده است، بلکه هرکدام از این دو مذاکره توسط تیم‌های متفاوتی صورت گرفته است. در مورد ادعای لاهه، یک تیم از کارشناسان فنی سال‌ها در این مذاکرات مشارکت داشته‌اند.»