برنامه جدید داعش علیه غرب

این واحد اطلاعاتی که زیر نظر ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش اداره می‌شود، تاکنون موفق شده است صدها نفر را برای انجام عملیات تروریستی روانه آمریکای شمالی، اتریش، آلمان، اسپانیا، مالزی، اندونزی، بنگلادش، لبنان و تونس کند. بسیاری از این عوامل واحد اطلاعاتی داعش به‌صورت زیرزمینی در اروپا و آمریکا پنهان نگه داشته شده‌اند تا با یک اشاره عملیات مورد نظر فرماندهان خلافت اسلامی را علیه غرب انجام دهند.

 

 «هاری سارفو» با باور به اینکه در حال پاسخ به «تماس مقدس» است خانه‌اش در شهر «برمان»- منطقه‌ای که طبقات متوسط در آن ساکن هستند- را سال گذشته ترک کرد و چهار روز تمام در سفر بود تا به منطقه تحت کنترل داعش در سوریه برسد. به گزارش نیویورک‌تایمز او و دوست آلمانی‌اش وقت نداشتند تا در برابر تعدادی از عوامل مخفی داعش بنشینند، بر سر و روی خود نقاب بزنند تا آنها بگویند که دیگر به هیچ نیروی اروپایی برای ورود به سوریه نیاز ندارند. آنچه اکنون داعش به آن نیاز دارد همانا بازگشت این نیروها به موطن‌شان و آغاز حمله‌ای تروریستی در داخل این کشورها و در تمام جهان است. سارفو در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز به زبان انگلیسی که در زندان فوق امنیتی نزدیک برمان، در آلمان انجام شد، می‌گوید: «عوامل مخفی داعش آشکارا در مورد این وضعیت سخن می‌گفتند. آنها تاکید داشتند که هزاران نفر هستند که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند. آنها منتظر دستورات برای حمله به مردم اروپا هستند. اینها پیش از حمله بروکسل، درست پیش از حملات پاریس بود.» مرد نقاب‌دار توضیح می‌داد که اگرچه این گروه در برخی کشورهای اروپایی به خوبی سازمان یافته اما به مهاجمان بیشتری در آلمان و بریتانیا- به‌طور اخص- نیاز داریم. سارفو می‌گوید: «آنها می‌گفتند دوست دارید به آلمان بازگردید زیرا این چیزی است که اکنون به آن نیاز داریم. آنها می‌گفتند خواهان اتفاقاتی هستند که به یکباره و هماهنگ رخ دهد: یعنی حملاتی گسترده، سراسری و همزمان به انگلستان، آلمان و فرانسه.»

این عوامل به واحد اطلاعاتی به اصطلاح «دولت اسلامی» تعلق داشتند که به عربی «اِمنی» نامیده می‌شود. به استناد هزاران صفحه اطلاعات فرانسوی، بلژیکی، آلمانی و اتریشی و اسناد بازجویی که The Times به آنها دست یافته، این واحد ترکیبی است از نیروی داخلی پلیس و شاخه عملیات‌های خارجی که هدفش صادرات وحشت به کشورهای خارجی است. حملات داعش به پاریس در 13 نوامبر توجه جهانی را به شبکه تروریسم خارجی این گروه جلب کرد که از دو سال پیش شروع به اعزام مبارزان به خارج کرده است. اکنون، روایت سارفو در کنار این مجموعه اسناد و بازجویی‌هایی که از نیروهای داعش به دست داده پرده‌ها را از فعالیت‌های این گروه برای گستراندن خشونت به آن‌سوی مرزها کنار زده است.

آنچه آنها می‌گویند یک سرویس مخفی چند سطحی به فرماندهی ارشدترین عامل، سخنگوی داعش و رهبر تبلیغاتی این گروه در سوریه یعنی ابومحمد العدنانی است. در ذیل او لایه‌هایی از معاونان هستند که برای برنامه ریزی حملات در مناطق مختلف جهان تلاش می‌کنند و به گفته سارفو برخی از این معاونت‌ها عبارت است از: «سرویس مخفی برای مسائل اروپا»، «سرویس مخفی برای مسائل آسیا» و «سرویس مخفی برای مسائل اعراب.» با تقویت این باور که «امنی» بخش اساسی عملیات داعش است، این مصاحبه‌ها و اسناد نشان می‌دهد که این واحد دارای اختیار تام برای عضوگیری و تغییر مسیر عملیات از تمام بخش‌های این سازمان است: از تازه واردان گرفته تا مبارزان کارآزموده میادین نبرد و از نیروهای ویژه این گروه تا واحدهای نخبه کماندویی‌اش. با در نظر گرفتن تمام این مسائل، سوابق بازجویی‌ها نشان می‌دهد که این عوامل بر اساس ملیت انتخاب و براساس زبان به واحدهای کوچک و جدا از هم گروه بندی می‌شوند؛ واحدهایی که اعضایش گاهی فقط در خارج از کشور در آستانه عملیات با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به واسطه نقش هماهنگ‌کننده‌ای که عدنانی ایفا می‌کند، برنامه‌ریزی تروریستی این گروه دوشادوش عملیات تبلیغی گسترده این گروه به پیش می‌رود. سارفو از جلسات ماهانه‌ای سخن گفته که در آن عدنانی دست به انتخاب این مساله زده که کدام فیلم وحشتناک در مورد رویدادهای میدان جنگ ترویج و تبلیغ شود. بر اساس روایات عوامل دستگیر شده داعشی، «اِمنی» به شاهرگ عملیات تروریستی این گروه تبدیل شده و نیروهایش حمله به پاریس را هدایت و بمب‌های چمدانی ساختند که در ترمینال فرودگاه بروکسل و ایستگاه قطار مورد استفاده قرار دادند. گزارش‌های تحقیقی نشان می‌دهد که سربازان این واحد به اتریش، آلمان، اسپانیا، لبنان، تونس، بنگلادش، اندونزی و مالزی فرستاده شده‌اند. سارفو با اشاره به اینکه مقام‌های اروپایی از سوی حملات ظاهرا بدون ارتباط مهاجمانی که به داعش اعلام وفاداری کردند به تنگ آمده‌اند می‌گوید که ارتباطات و پیوندهایی بیش از آنچه مد نظر مقام‌هاست، وجود دارد. سارفو که پیشتر عضویت در داعش را تجربه کرده، می‌گوید به او گفته شده که عوامل مخفی داعش در اروپا از پوشش‌های جدیدی استفاده می‌کنند که «دلال» یا «رابط» یا «مردان تمیز» نامیده می‌شوند. این رابطان کمک می‌کنند که افراد علاقه‌مند به انجام حمله با عواملی ارتباط بگیرند که می‌توانند همه جور دستورالعمل را انتقال دهند: از اینکه چگونه یک جلیقه انتحاری بسازند تا اینکه چگونه خشونت‌های خود را به داعش نسبت دهند.

به گفته یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی و یک مقام ارشد دفاعی در آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، این گروه «صدها عامل» را به اتحادیه اروپا و«صدها عامل دیگر را فقط به ترکیه» فرستاده است. سارفو که به تازگی از سلول انفرادی خود در زندانی در آلمان خارج شده (زیرا دیگر خشن تصور نمی‌شود) با این ارزیابی موافق است. او می‌گوید: «بسیاری از آنها بازگشته‌اند. بی تردید صدها نفر.»

 

بررسی نیروها

اولین تماس‌ها برای تازه واردان به «دولت اسلامی» شبکه‌ای از خوابگاه‌ها در سوریه است که درست در مرز با ترکیه قرار گرفته است. در آنجا، اعضا مورد مصاحبه قرار گرفته و فهرست‌بندی می‌شوند. سارفو شخصا انگشت‌نگاری شد و پزشکی آمد و از او نمونه خون گرفت و وضعیت جسمی او را مورد بررسی قرار داد. مردی با لپ تاپ با او وارد مصاحبه شد. به گفته سارفو: «او پرسش‌های معمولی می‌پرسید مانند نامت چیست؟ نام دومت چیست؟ مادرت کیست؟ مادرت زاده کجاست؟ چه رشته‌ای درس خواندی؟ چه مدرکی داری؟ آرزویت چیست؟ می‌خواهی چه شوی؟» پیشینه فرد هم از مسائل مورد علاقه است. به گفته دانیل هینک، هماهنگ‌کننده ضدتروریسم در وزارت کشور آلمان، سارفو یک عضو منظم از مسجدی در برمِن بود که محل تجمع افراد تندرو بود. او قبلا 20 نفر را به سوریه فرستاده بود که 4 نفر از آنها در جنگ کشته شدند. او همچنین به دلیل حمله به یک سوپرمارکت و ربودن 23 هزار یورو یک سال در زندان بود. سارفو می‌گوید اگرچه مجازات دزدی در قلمرو داعش قطع دست است اما داشتن سابقه کیفری برای این گروه یک ارزش و مزیت است«به‌ویژه اگر فرد دارای پیوندهایی با سازمان‌ها یا جرائم سازمان یافته باشد. آنها می‌دانند که شما می‌توانید کارت شناسایی‌های جعلی بگیرید یا اینکه شما تماس‌ها یا پایگاه‌هایی در اروپا دارید که می‌تواند در داخل اتحادیه اروپا به کارتان بیاید.»

سارفو می‌گوید در سومین روز ورودم یکی از اعضای «امنی» به دنبال او آمد. وی خواستار مبارزه در سوریه و عراق بود اما عوامل مخفی به او گفتند که دارای مشکلاتی رنج‌آور هستند. به استناد متن بازجویی از سارفو پس از دستگیری اش در سال گذشته از سوی مقام‌های آلمانی که 500 صفحه می‌شود، این عضو سابق داعش می‌گوید: «آنها به من گفتند که آدم‌های زیادی در آلمان نیستند که مشتاق انجام این کار باشند. آنها می‌گفتند در همان اوایل آدم‌هایی داشتیم اما به مرور آنها ناپدید شدند زیرا ترسیدند. منتظر همین کار در انگلستان هستیم.» در مقابل، این گروه داوطلبان زیادی برای فرانسه دارد. سارفو می‌گوید: «دوستم از آنها در مورد فرانسه پرسید. آنها شروع به خندیدن کردند. اما خنده‌شان جدی بود به گونه‌ای که اشک از چشمان‌شان جاری شد. آنها می‌گفتند «نگران فرانسه نباش. مشکلی نیست.» این گفت‌وگو در آوریل 2015 رخ داد، هفت ماه پیش از کشتارهای هماهنگ در پاریس در ماه نوامبر که بدترین حمله به اروپا طی بیش از یک دهه گذشته بود.

از زمان ظهور داعش طی دو سال گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی در حال جمع‌آوری و رصد اطلاعات در مورد قطعات «امنی» هستند. سوابق بازجویی از عوامل این گروه و نظرات تحلیلگران نشان می‌دهد که وظیفه این واحد در اصل نظارت بر اعضای «دولت اسلامی» است از جمله انجام بازجویی و رصد اطلاعات در مورد آنها و عقیم کردن جاسوسان. اما اعضای فرانسوی دستگیر شده در سال‌های 2014 و 2015 توضیح دادند که «اِمنی» وارد فاز جدیدی شده است: گستراندن وحشت در خارج. بر اساس گفته‌های نیکولاس مورو- 32ساله و شهروندی فرانسوی که سال گذشته پس از ترک داعش در سوریه دستگیر شد – به آژانس اطلاعات داخلی فرانسه «این امنی است که امنیت داخلی در دولت اسلامی را تضمین می‌کند و بر امنیت بیرونی با اعزام افراد استخدامی به بیرون یا اعزام افرادی برای انجام اقدامات خشن نظارت می‌کند مانند آنچه که در داخل موزه تونس رخ داد تا توطئه خنثی شده‌ای که در بلژیک رخ داد.»

مورو می‌گوید رستورانی را در رقه اداره می‌کرد که چندین نوع غذا برای اعضای «امنی» - مانند عبدالحمید عبود، فرمانده حملات پاریس که چند روز بعد کشته شد- تدارک می‌دید. تحقیقات دیگر و روایت سارفو بازجویان را به این نتیجه‌گیری سوق داده که «امنی» مردان مسلحی را آموزش و به سوی تونس اعزام کرد که باعث شکل‌گیری فاجعه در ساحل سوس در این کشور شدند. این افراد همان‌هایی بودند که در فرودگاه بروکسل هم بمب‌هایی منفجر کردند.

سوابق و اسناد نهادهای اطلاعاتی در فرانسه، اتریش و بلژیک نشان می‌دهد که دست‌کم 28 عامل استخدام شده از سوی «امنی» موفق به فعالیت در کشورهای خارجی شدند. این هم شامل حملات موفق می‌شود و هم توطئه‌هایی که خنثی شد. برخی مقام‌ها می‌گویند که ده‌ها عامل مخفی دیگر از آب‌ها گذشته و هسته‌های مخفی‌تری را شکل داده‌اند. سارفو از تجربه شخصی‌اش در برخورد با «امنی» می‌گوید. او می‌افزاید که این گروه تروریست‌های خود را در «اشل» جهانی آموزش داده و به دنبال پر کردن خلأ در شبکه بین‌المللی خود است. سارفو می‌گوید نکته‌ای که در مورد نیروهای آسیایی داعش می‌توان گفت این است که این گروه به‌طور اخص به دنبال شبه‌نظامیانی می‌گردد که در شبکه القاعده در منطقه عضویت داشته‌اند. سارفو در بازجویی‌های خود گفت این احتمال وجود دارد برخی از این مهاجمانی که در کشورهای اروپایی دست به حمله زدند ارتباطاتی مستقیم‌تر با این گروه داشتند و این ارتباطات بیش از آن چیزی است که مقام‌های اروپایی بتوانند تصور کنند.

سارفو می‌گوید: «امنی» بسیاری از نیروها و عوامل خود در اروپا را به‌صورت زیرزمینی نگه داشته است. آنها منتظر یک اشاره هستند تا حمله‌کنندگان انتحاری بالقوه و منزوی را فعال کنند. رابطان آنها همان «مردان تمیز»ی هستند که تازه به اسلام گرویده‌اند و هیچ ارتباطاتی با سایر گروه‌های رادیکال ندارند. او در مورد این عوامل زیرزمینی می‌گوید: «این افراد تماس مستقیمی با عاملان حملات انتحاری ندارند زیرا می‌دانند که اگر ارتباط بگیرند و شناخته شوند این عاملان انتحاری در مورد آنها همه‌جا سخن خواهند گفت و به راحتی گیر خواهند افتاد.» سارفو می‌گوید: «این هسته‌های مخفی و زیرزمینی عمدتا از افرادی استفاده می‌کنند که مسلمانان جدیدی محسوب می‌شوند که تازه به این دین مشرف شده‌اند. آن مردان تمیز با این افراد تماس می‌گیرند و پیام را به آنها می‌دهند.» در مورد وفادارانی که بیعت خود را با ویدئو اعلام می‌کنند، این رابطان می‌توانند این ویدئوها را به هماهنگ‌کننده یا رابطی دیگر در اروپا بفرستند که او این فیلم‌ها را روی کانال‌های تبلیغاتی داعش بارگذاری می‌کند.

 

روزهای آموزش

از اواخر 2014، داعش به مبارزان خارجی که به این گروه می‌پیوندند دستور داده تا به گونه‌ای به جنوب ترکیه سفر کنند که گویی به تعطیلات می‌روند. به‌طور مثال، آنها بلیت رفت و برگشت می‌خرند و هزینه تعطیلات در سواحل تفریحی را به‌طور کامل می‌پردازند. براساس اسناد اطلاعاتی و گفته‌های سارفو، از آنجا که قاچاقچیان برنامه سفر آنها به سوریه را می‌چینند. این استتار باعث می‌شود که طی آموزش و استخدام فرد در سوریه اوضاع به سرعت تغییر یابد و آموزش‌ها هم فوری باشد. بسیاری از این نیروها فقط آموزش‌های چند روزه‌ای با سلاح می‌بینند. سارفو می‌گوید: «وقتی آنها به فرانسه یا آلمان باز می‌گردند به راحتی می‌توانند مدعی شوند که فقط برای تعطیلات به ترکیه رفته‌اند. در واقع، نیروهای داعش ظرف همان چند روزی که اینها فرصت حضور در ترکیه دارند آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهند. هر چه مدت اقامت آنها بیشتر شود، سوءظن سرویس‌های اطلاعاتی غرب به آنها نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که فرآیند آموزش آنها سریع است.»

امکانات و روابط سارفو در آلمان و انگلیس – وی در رشته ساختمانی در دانشکده نیوهام در شرق لندن درس می‌خواند- او را به مهاجمی جذاب و بالقوه برای داعش تبدیل کرده بود. اگرچه «امنی» چندین بار به او نزدیک شده بود و از وی خواسته بود تا به آلمان بازگردد اما او نپذیرفته بود. در نهایت، سارفو احتمالا با قد تقریبا 90/ 1 و وزن تقریبا 120 کیلویی به سوریه رسید اما در مدت حضور در این کشور وزن زیادی از دست داد. او عضو «قوات الخاص» (نیروهای ویژه) داعش بود. این واحد تنها افراد مجرد را می‌پذیرد که حاضر به ازدواج در دوران آموزش نباشند. علاوه بر تدارک نیروی تهاجمی برای ورود به شهرها هنگام نبرد، این واحد یکی از چند واحد نخبه‌ای است که به دریای نیروهایی برای شاخه عملیات‌های خارجی تبدیل شد. سارفو به همراه دوستش به صحرایی خارج از رقه منتقل شد.

براساس گفته‌های سارفو در یکی از جلسات بازجویی‌اش «آنها ما را در وسط ناکجا آباد رها کردند و گفتند ما اینجاییم. از خودمان می‌پرسیدیم در وسط صحرا قرار است برایمان چه اتفاقی بیفتد؟» وقتی این دو آلمانی با دقت نگریستند، دیدند که در اطرافشان اقامتگاهی غارگونه است. همه چیز روی زمین با گِل رنگ‌آمیزی شده بود تا برای هواپیماهای بدون سرنشین غیرقابل مشاهده باشد. سارفو می‌گوید: «دوش گرفتن مجاز نبود. خوردن مجاز نبود مگر اینکه آنها بگویند.» او می‌گوید این غار را با 6 نفر دیگر شریک بودم. اما نوشیدن آب نیز به شدت سهمیه‌بندی شده بود. سارفو می‌گوید: «هر غار دو فنجان آب در روز دریافت می‌کرد. این آب را در ورودی غار می‌گذاشتند. با این کار می‌خواستند ما را محک بزنند که کدام یک به سمت آب می‌رود و کدام یک استوارتر است.»

آموزش خسته‌کننده شروع شد: ساعت‌ها آموزش، پریدن، شنا، بارفیکس، حرکت از میان میله‌ها و سینه‌خیز و ... امان از همه می‌ربود. بسیاری از نیروها در حین این تمرین‌ها غش می‌کردند. در هفته دوم، به هر یک از این دو آلمانی یک اسلحه کلاشینکف داده شد. به آنها گفته شد که هنگام خواب اسلحه را در میان پاهای خود بگذارند گویی این اسلحه پای سوم آنها است. مجازات انجام ندادن این تمرین‌ها سخت بود. سارفو به مقام‌های بازجویی‌کننده می‌گوید: «پسری بود که به فرمان گوش نداد و بلند نشد، زیرا بسیار کوفته شده بود. او را به ستونی بستند و دست و پاهایش را نیز بستند و او را به همان حال رها کردند.» سارفو فهمید که برنامه نیروهای ویژه شامل 10 سطح یا دوره آموزشی است. پس از اتمام سطح دوم، او به جزیره‌ای در «طبقا»ی سوریه برده شد. نقاط کور نیروها شامل سوراخ‌هایی روی زمین می‌شد که با چوب و شاخه پوشانده شده بود. آنها تمرین شنا، غواصی، پرش از ارتفاع و راهیابی با ستاره قطبی را طی کردند.

سارفو حین تمرین به گروه‌های خارجی دیگری هم برخورد. وقتی زودتر از بقیه به کمپ آموزشی خود رسید افرادی از مصر، مراکش، اندونزی، کانادا و بلژیک را دید. همچنین واحدهایی از «جیش الخلیفه» را مشاهده کرد که در همان ساحل در حال آموزش بودند. فردی به نام «محمد جمال خُوِیس»، 26 ساله، از آمریکا وقتی می‌خواست به داعش ملحق شود از سوی نیروهای کرد دستگیر شد. وقتی نیروهای اف‌بی‌آی شروع به بازجویی از او کردند وی گفت طی دوره حضور در خانه امن افرادی از جیش الخلیفه با او دیدار کردند. آنها برای جمال توضیح دادند که این گروه مسوول پذیرش داوطلبان خارجی است که آنها را آموزش داده و به کشورهایشان می‌فرستد تا در آنجا به نمایندگی از داعش دست به عملیات بزنند. از الزامات این گروه این بود که فرد باید مجرد باشد، در مکان‌های دورافتاده آموزش ببیند، آسیب بدنی نداشته و سالم باشد و وقتی به کشورش بازمی‌گردد باید بی‌خیال و آرام باشد.

سارفو می‌گوید وقتی آموزش نیروهای ویژه را طی می‌کرد به‌ امیر کمپ که یک مراکشی بود، نزدیک شد. او اطلاعاتی در مورد عملیات‌های خارجی داعش و چگونگی ساختارها توضیحاتی فاش کرد. سارفو فهمید که غولی در پس استراتژی و جاه‌طلبی‌های این گروه قرار دارد. سارفو می‌گوید: «این غول، ابومحمد العدنانی است. او رئیس اِمنی است و رئیس نیروهای ویژه هم هست. همه چیز به او بازمی‌گردد.»