«دونالد ترامپ،» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری کند. وی اخیراً تصمیم گرفته از واژه «مسلمان» استفاده نکند و خواستار توقف ورود مهاجران از کشورهای تروریستی(!) شده است. البته هنوز مشخص نیست کدام کشورها مورد نظر این نامزد جمهوری خواه هستند.

 

ترامپ عصر پنج شنبه در حضور جمعی از حاضران در شهر «پورتلند» ایالت «مِین» دلیل بدبین بودنش به ورود مهاجران از کشورهای مختلف به آمریکا را توضیح داد. وی حتی با ورود مهاجرانی که فرآیند قانونی را طی می‌کنند مخالف است. ترامپ نام چندین نفر از افرادی را که در ابتدا برای تحصیل یا پناهندگی به آمریکا آمده‌اند ولی پس از گرفتن حق شهروندی مرتکب قتل شده‌اند را اعلام کرد. وی به کشورهایی از جمله سومالی، مراکش، ازبکستان، سوریه، افغانستان، فیلیپین، عراق، پاکستان و یمن اشاره کرد. البته کارکنان ترامپ باید محدود شدن ورود مهاجران از این کشورها را تأیید کنند.

 

ترامپ در این خصوص گفت: «ما به شهروندان کشورهای تروریستی اجازه ورود به کشور را می‌دهیم ولی امکان بررسی پیشینه آنها به طور کامل را نداریم. در حالیکه این افراد یک «اسب تروآ» واقعی هستند.»

 

اسب تروآ یک حیله جنگی است که در منظومه حماسی «انه‌اید» نوشته «ویرژیل» توصیف شده است. یونانی‌ها با استفاده از این حیله‌ به شهر تروآ وارد شدند و در جنگ پیروز شدند.

 

وی در ادامه گفت: «به یاد داشته باشید، هیلاری کلینتون خواهان ورود صد هزار نفری این افراد به کشور است. این ربطی به سیاست ندارد و حماقت محض است.»

 

ترامپ پیش از این نیز خواستار ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا شده بود. وی در سخنرانی‌های پیشین خود این امر را یک نگرانی امنیتی توصیف کرده بود و مهاجران غیرقانونی مکزیکی را جنایتکار و متجاوز خواند. ترامپ همچنین خواهان ساخت دیوار در مرز مکزیک شد تا از ورود مهاجران غیرقانونی، قاچاقچیان مواد مخدر و تروریست ها جلوگیری شود.