"جدعون ساعر" پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گفت و گو با تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه " ما در مرحله تحولات خاورمیانه بسر می بریم " افزود: خاورمیانه از نو در حال شکل گیری است، اسرائیل باید در ایجاد ساختار جدید خاورمیانه نقش ایفا کند.

جدعون گفت :  لابی کردستان عراق و سوریه در واشنگتن بسیار قدرتمند شده است و واشنگتن به نقش آنها در منع پیش روی اسلام گرایان افراطی و همچنین اقتدار رزمی آنها در رویارویی با داعش پی برده است.

وی گفت: دیدگاه مسکو نیز همین است و این فرصتی برای استقلال اقلیم کردستان عراق و ائتلاف سوریه دموکرات است.

وی افزود: از دیدگاه اسرائیل این احزاب می توانند مورد اعتماد باشند و هیچگاه لحن ستیزجویانه علیه اسرائیل نخواهند داشت، آنها همپیمانان طبیعی ما در این منطقه هستند. ایجاد اقلیم خودمختار در سوریه می تواند زمینه ساز استقلال کامل باشد. که با پیوند خوردن آن با اقلیم کردستان عراق کشور مستقل شکل می گیرد.

این پژوهشگر صهیونیست گفت: البته پیوستن نوار شرقی ترکیه به این کشور مستقل امکان پذیر نیست. اما نکته حائز اهمیت این است که اسرائیل باید برای زمینه سازی در راستای تشکیل این کشور مستقل پیش رو باشد.

جدعون ساعر گفت: من طی ماه مارس گذشته در واشنگتن بودم و با سناتورهای کنگره دیدار کردم. موضوع کردها برای آنها بسیار حائز اهمیت بود. دیدگاه سناتورها این است کشورهای سنی بزرگ عربی که تجزیه و تضعیف شدند (عراق و سوریه) مخالف این رویکرد ایجاد کشور مستقل کرد و دو کشور مقتدر ایران وترکیه نیز ضد این رویکرد هستند، که این عامل اسرائیل برای تحقق این طرح ترغیب می کند.

وی گفت: ترکیه اردوغان علی رغم اقدام وی برای بهبود رابطه با اسرائیل، رویکرد اسلامی دارد وی حامی تشکیلات اسلامی تند رو مثل حماس و جبهه النصره است. بنابراین بهتر است از نظر راهبردی بفکر ارتقا باشیم.

وی افزود: ما از سال 2011 در خاورمیانه جدید بسر می بریم و این تحولات این فرصت را به ما می دهد که با دیگر اقلیتها منطقه پیمانهای جدید ایجاد کنیم.