اردوغان: مردم بخواهند کودتاگران را اعدام می کنیم/دوران کودتاهای نظامی ترکیه به سر رسید

رئیس‎جمهور ترکیه یکشنبه شب در جمع تظاهرات کنندگان هوادار خود در استانبول سخنرانی کرده است.

رجب طیب اردوغان در ابتدای سخنرانی خطاب به مردم ترکیه گفت: به ملت ترکیه که با تحویل کشور به دست فتح الله گولن مخالفت کردند، درود می فرستم.

وی با بیان اینکه شعار دولت ترکیه اتحاد است، افزود: به جهانیان ثابت کردیم که هیچ قدرتی نمی تواند عزم و اراده ملت ترکیه را شکست دهد.

اردوغان تاکید کرد: اگر مردم ترکیه و پارلمان آن مجددا درخواست اعدام کودتاگران را بکنند، با آن موافقت خواهم کرد.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه تاریخ ترکیه سرشار از مبارزه است و ایستادگی مردم در برابر کودتاگران عجیب نیست، تصریح کرد: در خیلی از کشورها از جمله آمریکا اعدام مجاز است.

وی گفت: ما نمی توانیم در برابر کشورهای غربی که به حکم اعدام اعتراض دارند، سکوت کنیم و به آنها می گوییم که حکم اعدام در آمریکا، چین و ژاپن اجرا می شود.

جب طیب اردوغان تصریح کرد: طراحان کودتا برای همه چیز برنامه ریزی کردند، اما ملت ترکیه را فراموش کردند و فتح الله گولن فکر نمی کرد که ملت ترکیه برای توقف کودتا به خیابان ها بیایند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: همه نهادهای نظامی و مدنی ما باید از سازمان های تروریستی بدون توجه به اسامی آنها، پاکسازی شوند.

وی افزود: سازمان تروریستی گولن به دستگاه اطلاعاتی دولت نفوذ پیدا کرد و ما باید ترکیه را از دست این سازمان تروریستی نجات دهیم.

اردوغان خاطر نشان کرد: باید موسسات و نهادهای دولتی را از عناصر پ ک ک، سازمان گولن و داعش پاکسازی کنیم.

رجب طیب اردوغان در ادامه سخنرانی یکشنه شب در جمع طرفداران خود در استانبول افزود: اگر کودتا موفق عمل کند، تروریست ها به همان روشی که به سمت دشمنان ما حرکت کردند، وارد ترکیه می شدند.

وی گفت: در 15 جولای ملت ما با همه اختلافات نژادی و گرایشات سیاسی خود در مقابل کودتاگران مبارزه کردند.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه غرب از حمایت خود از تروریست ها پشیمان خواهد شد، افزود: آلمان مانع پخش سخنرانی من شد، اما به رهبران جنیش جدایی طلب در این کشور این اجازه را داد.