یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت تجهیزاتی که به تازگی تصویر آنها از سوی داعش منتشر شده است، یا از سوی عناصر این گروه به طور اتفاقی پیدا شده و یا در جریان درگیری‌های اخیر در شرق افغانستان به تصرف آنها در آمده است. 

 

واکنش یک مقام پنتاگون به ادعای داعش درباره دستیابی به تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان

 

داعش اوایل هفته جاری با انتشار تصاویری در شبکه اجتماعی توییتر، مدعی دستیابی به بخشی از تجهیزات نظامی حساس آمریکا در افغانستان شد.

 

در این تصاویر، انواع مختلفی از تجهیزات نظامی شامل اسلحه، مهمات، وسایل ارتباطی و حتی کارت شناسایی یک سرباز آمریکایی به نام «رایان جی لارسون» مشاهده می‌شود. 

 

واکنش یک مقام پنتاگون به ادعای داعش درباره دستیابی به تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان

 

نظامیان آمریکایی طی هفته‌های گذشته، چندین عملیات ویژه را در استان ننگرهار افغانستان که از پایگاه‌های اصلی داعش در این کشور به شمار می‌رود، علیه تروریست‌های این گروه انجام داده‌اند. 

 

پنتاگون تا این لحظه درباره اصالت این تصاویر اظهارنظر نکرده است؛ اما مقام دفاعی یادشده معتقد است به احتمال فراوان بخشی از این تجهیزات از جمله کارت شناسایی نظامی موردنظر از سوی نظامیان آمریکایی گم شده و سپس در اختیار تروریست‌های داعش قرار گرفته‌است.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز گذشته در واکنش به انتشار این تصاویر از سوی داعش، ادعای ربوده شدن سرباز آمریکایی یادشده را رد کرد.

 

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد داعش علاوه بر کارت شناسایی و مقادیری مهمات، به یک گیرنده رادیویی بی‌سیم نیز دست یافته است. گفته می‌شود این گیرنده رادیویی از نوع PRC-148 است که با عنوان MBITR نیز در ارتش آمریکا شناخته می‌شود.

 

وبسایت «میلیتاری تایمز» روز گذشته به نقل از یک سرباز کهنه‌کار ارتش آمریکا که در چندین عملیات شناسایی در افغانستان حضور داشته است، گزارش داد این گیرنده رادیویی چندبانده، یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های بی‌سیم قابل‌حمل در میان نیروهای ائتلاف و ناتو است و اگر داعش واقعاً به یک یا چند نمونه از این دستگاه دست یافته باشد، می‌تواند ضمن ایجاد اختلال در ماموریت‌های ناتو در افغانستان و پاکستان، با رمزگشایی پیغامهای آن به آسانی از چنگ نیروهای آمریکا و ناتو فرار کند.