با وجود این که این پیمان ناتو بود که پنج سال قبل این پیشنهاد را به اسرائیل مطرح کرد تا دفتر خود را در مقر ناتو افتتاح کند، اما اعتراض ترکیه، عضوی در ناتو مانع از این امر شد. مجله "إسرائیل دیفنس"، در شماره منتشر شده خود در هفته جاری گزارش داد که "امضای توافق عادی سازی روابط میان آنکارا و تل‌آویو به این امر می‌انجامد که مخالفت ترکیه با این گام نیز از بین برود."

در همین حال، حانا کاسبی، سرهنگ بازنشسته که وابسته نظامی اسرائیل در پیمان ناتو تا سال ۲۰۱۰ بود، عنوان داشت که افتتاح دفتر اسرائیل در مقر ناتو باعث تقویت جایگاه بین‌المللی اسرائیل می‌شود و این در هنگامی است که اسرائیل برای حق موجودیت خود می‌جنگد و با تلاش‌ها جهت انزوای خود در صحنه بین‌المللی مقابله می‌کند.

"إسرائیل دیفنس" از کاسبی نقل کرد: افتتاح این دفتر در ناتو به منزله به رسمیت شناختن نقش اسرائیل و مشارکت‌هایش است و در کنار آن نیز برای اسرائیل چتری را جهت تقویت همکاری امنیتی و نظامی میان اسرائیل و ناتو فراهم می‌کند."

وی تصریح کرد، همکاری میان ناتو و اسرائیل در زمینه امنیتی و نظامی و اطلاعاتی مستحکم بوده و است و اسرائیل در رزمایش‌های نظامی متعدد ناتو و در راس آن رزمایش دریایی (أکتیو أندیفور) چهار سال قبل مشارکت کرد.

کاسبی به این امر اشاره کرد که گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و معاونش معمولا بر مشارکت در نشست‌های روسای ستاد کشورهای شرکت کننده در ناتو تاکید دارند.

وی تاکید کرد، که آنچه که ناتو را به همکاری با اسرائیل ترغیب می‌کند، تجاربی است که اسرائیل در زمینه "رویارویی با مقاومت" کسب کرده است و همچنین شهرتی که ارتش اسرائیل به دلیل تجارب جنگی خود به دست آورده است و همچنین به دلیل پیشرفت تکنولوژیکی گسترده اسرائیل در زمینه نظامی و اطلاعاتی است.

کاسبی این مساله را یادآور شد که ناتو از امضای توافق اسلو (۱۹۹۳) برای مقدمه چینی جهت همکاری با اسرائیل بهره گرفت.

وی گفت که ناتو تلاش کرد تا از طریق تشکیل یک چارچوب منطقه‌ای که چتر همکاری میان ناتو و اسرائیل و کشورهای عربی باشد، مانع از اعتراض کشورهای عربی شود.

کاسبی خاطرنشان کرد که ناتو در سال ۱۹۹۴ از تشکیل چارچوب گفتگویی خبر داد که در آن در کنار ناتو و اسرائیل، مصر، اردن، مراکش، تونس، الجزایر و موریتانی نیز حضور داشتند.

وی تصریح کرد که افتتاح دفتر در مقر ناتو به اسرائیل جایگاه یک شریک را که تعدادی از کشورهای اروپایی همچون سوئیس، اتریش، سوئد و فنلاند به دست آورده‌اند، نمی‌دهد.

از سوی دیگر، منابع نظامی اسرائیلی پیش بینی کردند، "همگرایی احتمالی" میان روسیه و ترکیه به این امر بینجامد که ترکیه روند اجرای توافق منعقد شده میان تل‌آویو و آنکارا را به کندی پیش ببرد.

الون بن دیوید، تحلیلگر نظامی تصریح کرده است که بازگشت پویایی در روابط میان روسیه و ترکیه باعث می‌شود که اردوغان از تعهدات خود در قبال اسرائیل آزاد شود.