هیل: «ترامپ» خطرناک ترین مرد جهان است

 جرج بنیتز در مقاله ای که در هیل منتشر شد، نوشت چهارماه قبل، هشدار دادم که اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در خصوص ناتو، نشان می دهد که او از هم پیمانی و اتحاد، درک کودکانه و سطحی نگری دارد. اظهارات اخیر ترامپ در خصوص ناتو نشان داد من درست متوجه نشده بودم او می تواند تا چه حد به اتحاد لطمه بزند و امنیت آمریکا و متحدانش را به خطر بیندازد.

این افشاگری ترامپ درخصوص خودش، که اگر رئیس جمهور شود، شاید آمریکا نتواند از هم پیمانان خود در صورت حمله روسیه دفاع کند، عملا پایان شش دهه حمایت دو جانبه قوی از هم پیمانی آمریکا و اروپا است. از جنگ جهانی دوم به بعد، همه رئیس جمهوران آمریکا، اهمیت ناتو برای آمریکا را به رسمیت شناخته اند و همه آن ها دیدگاه ترامپ در خصوص اتحاد را رد می کنند. مثلا رونالد ریگان، ناتو را «هسته سیاست خارجی آمریکا و امنیت خود آمریکا» خواند. ترامپ متوجه این نقش کلیدی ناتو در امنیت ملی آمریکا نیست.

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، ممکن است کاری کند که صدها واحد نظامی شوروی از پس آن برنیامدند: شکستن پیمان ناتو و پایان دادن به هم پیمانی موفقیت آمیز حکومت های اروپایی و آمریکایی.

ترامپ در این انتخابات، چه برنده شود و چه بازنده، از هم اکنون با ضربه زدن به اعتبار آمریکا به عنوان هم پیمان اروپا و تضعیف اروپا، باعث خشنودی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده است. ترامپ همچنین این وعده جان کری را زیر پا گذاشته است که «تعهد آمریکا به آزادی اروپا، تضمین شده است.» بلکه برعکس، ایشان قول می دهد که اگر رئیس جمهور شود، به هم پیمانان خود که زیر آتش حملات قرار دارد بگوید: «آفرین! وقتش رسیده که از خودتان دفاع کنید».

اشتیاق ترامپ به رها کردن هم پیمانان آمریکا، باعث می شود احتمال پیشروی روسیه بیشتر شود و پوتین را دلگرم تر می کند. ترامپ با اعلام این که از تعهد آمریکا در قبال ناتو خواهد کاست، یکی از مهم ترین اجزای امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد و احتمال جنگ در اروپا را به شدت بالا می برد.

بنابراین ترامپ تا اینجای کار، با پیشی گرفتن از پوتین، به خطرناک ترین فرد در جهان تبدیل شده است.

اگر این دلایل برایتان کافی نیست، باید بدانید ترامپ ثابت کرده است کفایت فرماندهی زرادخانه اتمی آمریکا را هم ندارد. او در پرسش و پاسخ با رسانه ها، در خصوص استفاده از سلاح اتمی در واکنش به حملات تروریستی صحبت کرد. او گفت: «اگر از درون داعش، کسی آمریکا را بزند، نباید با سلاح اتمی جوابش را بدهیم؟»

این نکته، نگران کننده است زیرا سلاح اتمی، واکنش مناسبی به حمله تروریستی نیست و اصلا منطقی نیست در برابر تروریست هایی که حتی حکومت و کشور هم ندارند، از سلاح اتمی استفاده شود. شاید ترامپ دلش می خواهد برای کشتن تروریست های داعش، هزاران غیرنظامی عراقی یا سوری را به کشتن بدهد؛ اما افکار عمومی آمریکا، از چنین خشونتی، پشتیبانی نمی کند.

ترامپ در گزارشی، مکررا از یک متخصص سیاست خارجی پرسید: «چرا نمی توانیم از سلاح اتمی استفاده کنیم؟» استفاده از سلاح اتمی، شاید خطرناک ترین و مهم ترین تصمیم رو در روی یک رئیس جمهور باشد. همه رئیس جمهورهای آمریکا، از زمان هری ترومن به بعد، با احتیاط کامل و بی رغبتی با سلاح اتمی برخورد کرده اند. پرسش او حاکی از نگاه خشونت طلب و ناامن وی به سلاح اتمی و پیامدهای فاجعه بار ناشی از استفاده آن است. این هم دلیل دیگری برای این که ترامپ، خطرناک ترین فرد در جهان است.

علاوه بر این، ترامپ در ماه دسامبر هم به ما هشدار جدی داد. «بزرگ ترین مشکل ما این است که یک عده روانی، دنبال بمب اتمی بروند و به آن دست پیدا کنند.» در این انتخابات، هر آمریکایی رای دهنده، قادر است و وظیفه دارد جلوی این مرد خطرناک را بگیرد تا مبادا هم پیمانان آمریکا را نابود، و کنترل سلاح های هسته ای را به دست بگیرد.