آنچه شادی آزادسازی منبج واقع در شرق حلب از اشغال تروریست های داعش را تلخ کرده است اینکه داعشی ها در راه فرار از این شهر به سمت شهر مرزی «جرابلس» تعدادی از اهالی منبج  را به عنوان سپر انسانی با خود همراه کردند.

قوت گرفتن احتمال فروپاشی امپراتوری داعش

پس از دو ماه و نیم درگیری های مداوم بین نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت امریکا منبج از اشغال داعش آزاد شد و به این ترتیب شکستی دیگر برای این گروه رقم خورد تا جایی که احتمال ازهم پاشیدگی امپراتوری داعش تحت تاثیر حملات نظامی علیه مواضع آن در سوریه، عراق و حتی لیبی قوت گرفته است.

این در حالی است که روز گذشته آخرین گروه ازتروریست های مسلح داعش از منبج خارج شده و به سمت جرابلس که آخرین مقر آنان در نقطه مرزی سوریه با ترکیه به شمار می آید، گریختند و گفته می شود تعداد این افراد  حدود 150 نفر است حال آنکه تعداد شهروندانی که به ناچار به عنوان سپر انسانی با آنان همراه شده اند، حدود دو هزار نفر است و علاوه بر این 600 نفر از مجروحان داعش نیز جز فراریان از منبج هستند.

بیشتر تروریست هایی که سلاح خود را زمین گذاشته و به جرابلس گریخته‌اند تابعیت ترکی، چچنی، مغربی و داغستانی دارند.

هرچند داعش با از دست دادن منبج یکی از مهم ترین مواضع مرزی خود را از دست داده است اما هنوز جرابلس که دارای گذرگاه مرزی با ترکیه است و نیز شهرک مرزی «الراعی»  تحت اشغال آن قرار دارد، از همین رو هدف بعدی علیه داعش جرابلس خواهد بود تا آخرین خط امداد رسانی به آن نیز قطع شود.

همچنین هنوز یکی از مهم ترین اهداف عملیات منبج یا همان برچیدن اتاق عملیات خارجی داعش که از آن برای طراحی نقشه حمله به کشورهای اروپایی استفاده می کند، محقق نشده است.

در این میان «هری ساروو»، یکی از اعضای داعش که تابعیت آلمانی دارد و از آن جدا شده است اعتراف کرد که اتاق عملیات مزبور اکنون به رقه منتقل شده است و «ابو سلیمان الفرنسی» و «ابو احمد السوری» تحت نظارت «ابو محمد العدنانی» رهبری و  هدایت این اتاق را در دست دارند.

با توجه به اینکه داعشی ها تعدادی از اهالی شهر را به عنوان سپر انسانی با خود همراه کرده اند اکنون سرنوشت این افراد در صورت وقوع درگیری های جدید با داعش موجب نگرانی شده است به ویژه اینکه داعش تمام خودروهایی را که از آن برای خروج از منبج استفاده کرد بمب گذاری کرده و با جاسازی دهها تن از اهالی این شهر در صندوق عقب این خودروها آن را به منبج برگرداند اما تیراندازی نیروهای کُرد به این خودروها موجب شهادت یکی از غیرنظامیان و مجروح شدن چند نفر دیگر شد.

در این میان به نظر می رسد حضور تعدادی از اهالی شهر به عنوان سپر انسانی در بین داعشی هایی که پا به فرار گذاشته اند حمله به آنان را سخت کرده است.