پس از رای قاطع نمایندگان پارلمان یمن به تشکیل شورای عالی سیاسی، رئیس این شورا که عنوان رئیس جمهور موقت یمن را یدک می‌کشد، پیام‌هایی را برای اطمینان بخشی به جامعه جهانی ارسال کرد، این در حالی است که حکومت سعودی همچنان به ارتکاب جنایت ادامه می‌دهد.

صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن در  اولین سخنرانی خود پس از رای اعتماد پارلمان این کشور بر دراز کردن دست آشتی و تقویت امنیت و صلح بین المللی تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست در مواضع خود در قبال تجاوزگری سعودی به یمن که بر خلاف منشور سازمان ملل است، بازنگری کرده و به اراده و گزینه‌های سیاسی مردم یمن احترام بگذارد.

وی تاکید کرده است دست ما برای صلح و نه تسلیم باز است، ما دست دوستی خود را به سوی تمام دولت‌های جهان به استثنای رژیم صهیونیستی دراز خواهیم کرد.

الصماد خاطر نشان کرد شورای سیاسی عالی با هدف پر کردن خلاء‌هایی تشکیل شد که دشمنان می‌خواهند از طریق آن در کشور ما نفوذ کنند.

دیدگاه‌‌ها و نظرات مخالف این مسیر سیاسی جدید یمن در مشروعیت و قانونی بودن پارلمان به عنوان قوی‌ترین نهاد قانونی منتخب در این کشور تردیدی نداشت، حتی عبدربه منصور هادی فراری هم به مشروعیت پارلمان اذعان کرد، چرا که وی پیش از برگزاری نشست پارلمان به نمایندگان یمنی درباره عواقب شرکت در نشست پارلمان هشدار داده بود که معنایش اعتراف وی به قانونی بودن پارلمان است. حتی رسانه‌های سعودی در گفت‌وگو با همدستان منصور هادی از قول آنها تنها درباره میزان صحت برگزاری نشست پارلمان در دوره جدید اختلاف داشتند و یکی از این افراد گفته بود حد نصاب لازم در نشست اخیر پارلمان یمن حاصل نشده، معنای این جمله اعتراف آنها به قانونی بودن پارلمان است و اختلافشان تنها مربوط به آنچه آنها محقق نشدن حد نصاب بوده است.

مهمترین تحول در صحنه سیاسی یمن، حضور دیپلمات‌های خارجی همچون کاردار سفارت روسیه و دیپلمات‌های ایرانی، سوری و آفریقایی در نشست ادای سوگند در پارلمان یمن بود که ناظران آن را نشانه‌ آشکاری از حمایت روسیه از این گام‌های سیاسی در یمن قلمداد کرده‌اند، پیشتر هم سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرده بود که غرب معیارهای دوگانه‌ای را در ارزیابی خود از وضع انسانی در سوریه و یمن اعمال می‌کند.

به نظر می‌رسد تحولات اخیر در صحنه سیاسی یمن،‌خوشایند سعودی‌ها و ائتلاف عربی غربی که برای جنگ با یمنی‌ها تشکیل داده‌اند، نبوده است که برای روحیه بخشی به مزدورانشان در صحنه میدانی، بار دیگر مدعی باز‌پس‌گیری ابین از القاعده شده‌ اند، این در حالی است که سعودی‌ها چهار بار طی سال جاری میلادی، از سیطره بر استان ابین یمن خبر داده بودند که ناظران‌،هدف سعودی‌ها از اعلام این خبر را دور کردن نگاه‌ها از توجه به صنعا‌ و تحولات سیاسی یمن و ارسال پیام‌هایی برای غربی‌ها با این مضمون دانستند که ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها به زعم خود با القاعده در یمن علاوه بر حمایت از آنچه مشروعیت منصور هادی می‌خوانند،‌می‌جنگد.

این در حالی است که متجاوزان طی روزهای اخیر، بر شدت حملات خود به مناطق مسکونی یمن افزوده‌اند که بمباران یک مدرسه و یک بیمارستان و کشتار کودکان و بیماران بیگناه از جمله این جنایات بود که متاسفانه با سکوت و بی‌اعتنایی مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر یعنی غربی‌ها به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس روبرو شد.

جنگنده‌های سعودی با بمباران منزل یک شهروند یمنی در نهم واقع در استان صنعاء، جنایت دیگری را خلق کردند که در نتیجه آن 26 غیرنظامی شهید و یا زخمی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند، سعودی‌ها همچنین بیمارستان متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز را در منطقه عبس بمباران کردند که به شهید و زخمی شدن بیش از 40 غیرنظامی از جمله یک پزشک اسپانیایی منجر شد. این جنایت در شرایطی رخ داد که یک روز پیش از وقوع آن، احمد عسیری سخنگوی ائتلاف متجاوزان عرب، سازمان پزشکان بدون مرز را به سبب اعلام اینکه این بیمارستان، اجساد 10 کودک یمنی کشته شده در حمله جنگنده‌های سعودی را دریافت کرده است، به باد حمله گرفته بود.

فراخوان علمای یمن و بسیج مردمی برای کمک به جبهه‌های جنگ با عربستان و مزدورانشان

جمعیت علمای یمن در سمینار فکری خود با موضوع حکمت یمانی و بسیج مردمی برای کمک به جبهه‌ها از علمای یمن و جهان اسلام و کشورهای عربی خواست از مردم یمن در برابر این جنگ وحشیانه و محاصره ظالمانه حمایت کنند.

شرکت کنندگان در این سمینار از تمام طیف‌های جامعه یمن خواستند در تظاهرات بزرگ امروز شنبه برای اعلام حمایت از شورای سیاسی عالی برای اداره امور کشور و نیز مقابله با تجاوزگری سعودی آمریکا شرکت کنند.

علمای یمن بر ضرورت وحدت ملی برای مقابله با تجاوزگری دشمن و مزدورانشان و حفظ امنیت و ثبات یمن تاکید کردند و اهمیت حمایت مالی، تسلیحاتی و جانی از جبهه‌های جنگ با سعودی‌های متجاوز را مورد تاکید قرار دادند.

شرکت کنندگان در این سمینار ادامه حمایت متجاوزان سعودی به مدارس و بیمارستان‌ها از جمله مدرسه‌ای در صعده و بیمارستان عبس در استان حجه را جنایت جدیدی علیه کودکان و زنان یمنی و لکه ننگی بر جبین جامعه جهانی و سازمان ملل قلمداد کردند.

معامله شوم عربستان با گروه‌های تروریستی تکفیری در یمن

شبه‌نظامیان وابسته به حکومت سعودی اوضاع و شرایط خوبی در یمن ندارند، هر چند در رسانه‌های پرتعداد جبهه جنگ افروزان این‌گونه القا می‌شود که آنها برای نبرد فتح صنعا آماده می‌شوند و یا به نزدیکی پایتخت رسیده‌اند،‌ولی اوضاع میدانی خلاف این ادعا را ثابت می‌کند به ویژه با افشای نقل مکان گروه‌های تروریستی تکفیری از ابین به تعز و پیشروی‌های مستمر ارتش و کمیته‌های مردمی در عمق خاک عربستان و به طور مشخص به سمت نجران.

بر اساس این گزارش، در پی تشدید درگیری‌ها و شکست‌های پیاپی مزدوران سعودی در نهم و جبهه‌های آن سوی مرزها، به دستور حکومت سعودی، گروه‌های تروریستی، ابین را تخلیه کرده و به تعز نقل مکان کرده‌اند.

 

تحولات همزمان و پرشتاب جبهه‌های یمن، تحول جدید در راهبرد عربستان در قبال تحولات جنوب و شمال را نشان می‌دهد که بر این اساس، حکومت سعودی، گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش را تهدید کرده است در صورتی که به جبهه تعز نقل مکان نکنند، با جنگ سختی روبرو خواهند شد، نگاهی به عناوین رسانه‌های سعودی و متحدانشان و آنچه آنها از نبرد شدید علیه القاعده در ابین و کشته شدن ده‌ها نفر سخن می‌گویند، بر صحت این خبر(نقل مکان تکفیری‌ها از ابین به تعز) مهر تایید می‌زند.

یک منبع امنیتی یمنی در استان أبین فاش کرده است که طی روزهای گذشته صدها نفر از تروریست‌های تکفیری در پی تهدیدها و هشدار‌های ائتلاف سعودی و متحدانش، به جبهه‌های تعز به ویژه نواحی الشمایتین، حیفان و الصلو نقل مکان کرده‌اند، سعودی‌ها، تکفیری‌ها را تهدید کرده‌اند در صورتی که با دستور آنها برای انتقال به جبهه‌های تعز مخالفت کنند، با حملات گسترده‌ هوایی روبرو خواهند شد.

به گفته این منبع،‌در پی این هشدارها، صدها تکفیری مجبور شدند به مناطق جنوبی استان تعز نقل مکان کنند و این افراد در برخی جبهه‌ها توزیع شدند .

یک منبع میدانی در شهر تعز از استقرار گسترده تروریست‌های داعشی و القاعده در برخی مناطق و محله‌های تعز همزمان با تشدید درگیری‌ها میان ارتش یمن و کمیته‌های مردمی با مزدوران سعودی در سه منطقه خبر داد.

در حال حاضر درگیری‌های شدیدی در برخی مناطق تعز در سمت شرق و غرب این شهر جریان دارد و جنگنده‌های سعودی هم به شدت مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در راستای حمایت از مزدوران و گروه‌های تکفیری بمباران می‌کنند.

به گفته منبع یمنی، تروریست‌های داعشی و القاعده با پوشیدن لباس‌ها و آرم‌های مخصوص این دو گروه در برخی مناطق تحت سیطره گروه‌های همپیمان عربستان که رسانه‌های سعودی آنها را مقاومت می‌خوانند، مستقر شده‌اند، تروریست‌های تکفیری القاعده و داعش طی روزهای اخیر از استان ابین به تعز منتقل شده‌‌اند.

دستور شخص الظواهری برای همکاری با عربستان

یک مسئول نظامی در وزارت دفاع یمن چهارشنبه گذشته گفته بود یکی از سرکردگان القاعده که امیر این شبکه در صنعاء‌ قلمداد می‌شود به نام صقر عمان در نبردهای شهر الصلو در تعز به هلاکت رسیده‌ است. این سرکرده سعودی پنج ماه پیش زخمی شده بود که برای درمان به عربستان منتقل شده بود.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود، افزود صقر عمار فرماندهی حملات القاعده به روستای  الصراری در صبر تعز و نبردهای صبر، الصلو و الجحملیه را برعهده داشت،‌وی ماه گذشته به دستور شخص ایمن  الظواهری سرکرده القاعده برای فرماندهی نبردهای صبر و دیگر مناطق وارد تعز شده بود.

 

تدارکات گسترده مزدوران در جبهه تعز

از یمن خبر می‌رسد طی روزهای گذشته و در پی پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در حیفان، گروه‌‌های مزدور عربستان در شهر التربه مرکز شهرستان الشمایتین در جنوب استان تعز حالت فوق العاده اعلام کردند، منابع یمنی از سرازیر شدن انواع سلاح‌ها و جنگ افزارها از سوی سعودی‌ها برای حمایت از مزدورانشان در تعز خبر داده‌اند.

به گزارش تسنیم،‌ساکنان و منابع محلی در التربه گفته‌اند نشست‌هایی به طور مستمر میان فرماندهان گروه‌های مزدور عربستان که اسامی مختلفی همچون حسم،‌ الزناقل و کتائب ابوالعباس بر خود گذاشته‌‌اند، در حال برگزاری است.

آخرین تحولات میدانی یمن طی 24 ساعت اخیر

- جبهه نجران(جنوب عربستان): یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند موشک کاتیوشا به تجمعات نظامیان سعودی در موقعیت الشرفه شلیک کرد.

- حجه یمن : جنگنده‌های سعودی آمریکایی، شهر حرض را بمباران کردند.

- الجوف : ارتش و کمیته‌های مردمی، با توپخانه تجمعات مزدوران سعودی را در شرق المتون هدف قرار دادند.

- الحدیده: جنگنده‌های سعودی، منطقه المنظره را بمباران کردند که در نتیجه آن شماری از مردم بی‌دفاع شهید و یا زخمی شدند.

- الجوف : منطقه الباطنه در شهرستان المطمه هدف حمله جنگنده‌های سعودی قرار گرفت. جنگنده‌های دشمن همچنین شهرستان المصلوب را سه بار هدف حملات خود قرار دادند.

در حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه الباطنه، منزل یک شهروند یمنی بمباران شد که در نتیجه آن عبدالله الشریف به همراه دو کودکش به شهادت رسیدند.

- یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی دو موشک از نوع زلزال ساخت داخل به تجمعات مزدوران سعودی در پشت گذرگاه الطوال شلیک کرد.

- الجوف : نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند پیشروی مزدوران سعودی به سمت شهرستان المصلوب را متوقف کنند که در نتیجه آن شماری از مزدوران کشته و یا زخمی شدند.

- حجه : جنگنده‌های سعودی، مستباء را بمباران کردند.

- تعز : منطقه غراب در شهرستان  التعزیه هدف حمله جنگنده‌های متجاوزان قرار گرفت.

- صعده : در حمله جنگنده‌های سعودی به شهرستان باقم، یک خودروی غیرنظامی هدف قرار گرفت که در نتیجه آن دو شهروند یمنی به شهادت رسیدند.

- الحدیده: جنگنده‌های سعودی، پادگان ابوموسی الاشعری و  منطقه الکدح در الخوخه را بمباران کردند.

- یک منبع نظامی یمنی از کشته شدن صالح غمران از سرکردگان مزدوران سعودی و برخی همراهانش در جریان تلاش برای پیشروی به سمت شهرستان المصلوب خبر داد.

- عسیر(در جنوب عربستان) :  یک زره‌پوش نظامی سعودی در پی اصابت موشک ضد زره شلیک شده از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شرق شهر الربوعه منهدم شد.

- نجران(در جنوب عربستان ): نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی، تجمع نظامیان سعودی در موقعیت نهوقه را با توپخانه در هم کوبیدند.

- الحدیده : آمار اولیه حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه الکدح در الخوخه از شهادت چهار غیرنظامی و زخمی شدن چند نفر دیگر حکایت می‌کند.

 

- نجران(در جنوب عربستان) : منابع خبری از وقوع چندین انفجار و آتش‌سوزی مهیب در پادگان ال شهید در روستای الحضن در پی شلیک چندین موشک از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خبر دادند.

- نجران(در جنوب عربستان): ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مواضع نظامیان سعودی را موشک‌باران کردند.

                                                           حملات موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع نظامیان سعودی

دو نظامی سعودی در مواضع الفریضه و بیت الرمادی در الخوبه از سوی تک‌تیراندازان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شکار شدند.

- صعده : جنگنده‌های سعودی، منطقه طخیه در شهرستان باقم را بمباران کردند.

- شبوه: منطقه النقوب در غرب استان شبوه واقع در شرق یمن هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفت.

جنایات سعودی‌ها در حالی تشدید شده است که حدود سه هفته پیش،بان کی مون دبیرکل سازمان ملل تحت فشارهای ریاض و تهدید آن به قطع کمک‌های مالی،‌نام ائتلاف جنگ‌افروزان سعودی را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان حذف کرده بود، بان کی مون در قبال جنایت یکشنبه اخیر که طی آن بیش از 30 کودک در حمله جنگنده‌های سعودی به صعده شهید و یا زخمی شده بودند، بر اساس عادت خود صرفا به محکومیت و درخواست برای انجام تحقیق بسنده کرد.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی به خرید مواضع بین المللی با دادن رشوه مالی عادت کرده است، اما کشته شدن یک پزشک اسپانیایی سازمان پزشکان بدون مرز در حمله جنگنده‌های سعودی، سبب می‌شود تا رسانه‌های غربی که در قبال جنایات سعودی‌ها و کشتار کودکان بیگناه یمنی سیاست سکوت و نادیده گرفتن در پیش گرفته‌اند، سئوال کنند این پزشک چگونه کشته شد و به احتمال زیاد، سبب می‌شود تا اسپانیا موضعی بر ضد متجاوزان سعودی به سبب کشته شدن تبعه خود در یمن اتخاذ کند. موضع‌گیری دیگری که متجاوزان سعودی را به چالش کشید، اظهارنظر تد لیو از نمایندگان کنگره آمریکا بود که به صراحت اعلام کرد دولت آمریکا، سعودی‌ها را به کشتار غیرنظامیان در یمن تشویق می‌کند، وی از تلاش خود برای جلوگیری از ارسال کمک‌های دولت آمریکا به پادشاهی سعودی برای کشتار غیرنظامیان در یمن خبر داد.

تحولات اخیر یمن و افشای معامله سعودی‌ها با تروریست‌های داعشی و القاعده برای انتقال آنها از جبهه ابین به تعز بر شکست‌های متجاوزان و مزدورانشان و عمق سرخوردگی و آشفتگی آنها دلالت می‌کند.