در گزارش اخیر سازمان ملل متحد آمده است تروریست‌های داعش حدود 2 هزار زن عراقی را به عنوان برده جنسی نزد خود نگاه داشته‌اند که بیشتر آنها زنان ایزدی هستند. بیش از 300 هزار شهروند ایزدی نیز از خانه خود آواره شده‌اند. حدود 2 سال از زمان حمله داعش به شهر سینجار در عراق می‌گذرد که ساکنان ایزدی آن کشته و یا به اسارت گرفته شدند.

 

سینجار محل زندگی بیش از 300 هزار نفر بود که اغلب ساکنان آن را ایزدی‌ها تشکیل می‌داد. وقتی عناصر داعش 3 اوت 2014 (12 مرداد 93) به سینجار حمله کردند، دست‌کم 200 هزار نفر از مردم سینجار به مناطق امن اقلیم کردستان فرار کردند و 55 هزار نفر دیگر در دامنه کوه سینجار که بوسیله تروریست‌ها محاصره شده است، گرفتار شدند. تا پیش از آنکه جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی و یا نیروهای پیشمرگه کُرد بتوانند راهی برای فرار این افراد گرفتار شده در محاصره داعش باز کنند، بسیاری از آنها به دلیل گرمای شدید هوا در منطقه که به 40 درجه سانتیگراد هم می‌رسید، جان خود را از دست دادند.

 

سازمان ملل تخمین زده است بین 2500 تا 5500 ایزدی به دست تروریست‌های داعش یا به واسطه محاصره آنها جان خود را از دست داده‌اند. داعش حدود 6300 ایزدی را نیز ربود که 3 هزار و 537 نفر از آنها زن و 2 هزار و 859 نفر مرد بودند. تا مه 2016 (اردیبهشت 95) تعداد اسیران ایزدی نزد داعش 3800 نفر اعلام شد که هزار و 935 نفر از آنها زن بودند.

 

در گزارش سازمان ملل آمده است: اقلیت‌های قومی و مذهبی بیش از سایرین در معرض حمله و آسیب از سوی تروریست‌های داعش قرار دارند. عناصر داعش به کشتار جمعی و پاکسازی قومی اقلیت‌ها در عراق مشغول است و بدترین رفتار را به اسیران این گروه‌های اقلیت دارند. یک زن 26 ساله که بوسیله داعش ربوده شده بود فاش کرد وی 15 روز مورد تجاوزات مکرر یکی از تروریست‌ها قرار داشت. این زن جوان را تهدید کرده بودند اگر به خواسته آنها تن ندهد دختر کوچکش را مقابل چشمانش خواهند کشت.

 

عناصر داعش اغلب مردان به اسارت درآمده را می‌کشند. بیش از 600 مرد در منطقه تل عفر، واقع در استان نینوا، را به قتل رساندند.