افزایش استفاده از کودکان به عنوان عامل انتحاری

 خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم پاتریک مارکی درباره افزایش استفاده از کودکان برای حملات انتحاری نوشت: وقتی پلیس یکشنبه نوجوانی را در خیابانی در کرکوک در شمال عراق دستگیر کرد، وی وحشت‌زده به نظر می رسید. پلیس با درآوردن پیراهن او بمبی دو کیلویی را که دور بدن نحیف او بسته شده بود، کشف کرد.

روز قبل از آن در غازی آنتپ ترکیه، به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور، یک نوجوان دیگر خود را در وسط مهمانان یک عروسی منفجر کرد. در این انفجار پنجاه و یک نفر کشته شدند که بیشترشان کودک بودند.

 

اگر این خبر تأیید شود، این نخستین بار است که یک نوجوان به عنوان عامل انتحاری در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بوکو حرام در نیجریه عمدتا از کودکان و نوجوانان به عنوان عامل انتحاری استفاده می کند.

 

در افغانستان، طالبان از مدت‌ها پیش به کودکان و نوجوانان برای حملات انتحاری خود متوسل می شود.

 

یک نوجوان دوچرخه سوار سال 2012 در مقر ناتو در کابل خود را منفجر کرد و شش نفر را کشت.

 

دو سال بعد، یک نوجوان دیگر انفجاری انتحاری را در مرکز فرهنگی فرانسه در پایتخت افغانستان ترتیب داد.

 

استفاده از افراد کم سن و سال توسط داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به گفته کارشناسان، بیش از پیش رواج یافته است. هدف این گروه‌ها از استفاده از افراد کم سن و سال یا پر کردن صفوف خود است که در جنگ تحلیل رفته است یا حفظ جنگجویان بزرگسال برای نبردهای میدانی یا فریب دادن نیروهای امنیتی است.

 

در آفریقا، بوکوحرام کودکان و نوجوانان آواره را شناسایی می کند یا دختران بسیار جوان را می رباید تا سپس آنها را به عامل انتحاری تبدیل کند.

 

در عراق و سوریه،‌ داعش کودکان و نوجوانان شهرهایی را که تصرف کرده است، به خدمت می گیرد یا خانواده‌های آنها را استخدام می کند و فرزندان آنها را در مدارس و اردوگاه‌های خود آموزش تروریستی می دهد.

 

این گروه افراط گرای داعش در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و ویدئوهایی از کودکان و نوجوانان را در حال آموزش دیدن برای حملات یا اعدام‌ها منتشر می کند.                     
           
ژولیت توما، سخنگوی یونیسف اعلام کرد: «به خدمت گرفتن کودکان و نوجوانان در منطقه رو به افزایش است.»

 

وی افزود: «کودکان نقشی بیش از پیش فعال ایفا می کنند. آنها برای استفاده از سلاح سنگین و مدیریت گذرگاه‌ها در خطوط جبهه آموزش می بینند. آنها به عنوان تک‌تیرانداز و در برخی موارد به عنوان عامل انتحاری مورد استفاده قرار می گیرند.»

 

اطلاعات چندانی در مورد عامل انتحاری مراسم عروسی در غازی انتپ در دست نیست. هیچ گروهی هنوز مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

 

بر اساس اظهارات روز یکشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، عامل انتحاری این حمله احتمالا بین 12 سال تا 14 سال داشت و داعش در پس این حمله بود.

 

بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در اظهارنظر در مورد این حمله بسیار محتاطانه رفتار کرد.

 

او گفت هنوز اظهارنظر در مورد عامل این حمله زود است هر چند به گفته نیروهای امنیتی شاهدان اعلام کردند که عامل حمله یک نوجوان بوده است.

 

بازرسان به دنبال پی بردن به این موضوع هستند که آیا طراحان حمله مواد منفجره را به رغم میل باطنی مظنون روی بدن او کار گذاشته بودند و سپس از راه دور آن را منفجر کرده بودند یا نه.

 

این روش در عراق به کار گرفته می شود جایی که کودکان و نوجوانان عقب افتاده ذهنی بر خلاف میل خود به عامل انتحاری تبدیل می شوند و به بازارها یا ایست‌های بازرسی فرستاده می شوند و مواد منفجره‌ای که به آنها بسته شده است از فاصله دور فعال می شود.

 

در حمله انتحاری نافرجام روز یکشنبه در کرکوک، در عکس‌ها و تصاویری که از تلویزیون‌های عراق پخش شد، یک نوجوان در حال گریه کردن و فریاد زدن پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی نزدیک ساختمان وزارت کشور دیده می شود. به گفته نیروهای امنیتی، این نوجوان 16 سال دارد.

 

مطبوعات نوشتند که او خیلی کم سن و سال است. او اهل موصل است، یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری در عراق که هنوز تحت کنترل داعش است و نیروهای امنیتی عراق و شبه‌نظامیان کرد عملیاتی را با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا برای آزاد سازی آن آغاز کرده‌اند.

 

به گفته هاشم الهاشمی که به دولت عراق در مورد داعش مشورت می دهد، داعش پس از تلفات سنگینی که در میادین نبرد در سوریه و عراق متحمل شد، امسال گردان کودکان و نوجوانان خود را موسوم به «طیور الجنة» (پرندگان بهشتی) دوباره فعال کرده است. 

 

وی خاطر نشان کرد از سوی دیگر، آنها توجه و شک و تردید کمتری را نسبت به برزگسالان بر می انگیزند.

 

کودکانی که موفق شدند از چنگال داعش در رقه (مقر داعش در سوریه) فرار کنند، تعریف کردند چگونه سلاح دست گرفتن و فعال کردن کمربند انفجاری را یاد گرفتند.