استقبال سرد چین از اعضای هیئت همراه اوباما در حاشیه اجلاس گروه 20

نیویورک تایمز در گزارشی درباره حواشی سفر رئیس جمهور آمریکا به چین برای شرکت در اجلاس گروه 20 نوشت: روز گذشته (شنبه) هواپیمای "ایرفورس وان" نیروی هوایی آمریکا فرود پرتکانی را در فرودگاه هانگژو چین تجربه کرد؛ اما تکان‌های این هواپیما در مقایسه با آنچه که پس از توقف کامل آن رخ داد، اتفاق مهمی نبود.

 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: به محض اینکه خبرنگارانی که برای پوشش‌دهی اجلاس گروه 20 از هاوایی همراه باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا - به چین آمده بودند، از هواپیما پیاده شده و برای ثبت لحظه ورود او به زیر بال هواپیما رفتند، ‌نوار آبی رنگی را جلوی خود مشاهده کردند که دو سر آن در دست ماموران امنیتی فرودگاه بود. این اولین بار بود که یک کشور میزبان به خبرنگاران کاخ سفید اجازه نداد از لحظه پیاده شدن اوباما از هواپیما عکسبرداری کنند.

 

زمانیکه یکی از اعضای تیم اوباما به یک مقام امنیتی فرودگاه اعتراض کرد و این اقدام آنها را مغایر با پروتکل مرسوم خواند،‌ مقام امنیتی چینی با صدای بلند فریاد زد: "اینجا کشور ماست!"

 

در اقدامی دیگر، پلکانی در مقابل درب اصلی هواپیما برای اوباما تدارک دیده نشد تا او در مقابل دوربین‌های تلویزیونی از آن پایین بیاید. در عوض، اوباما از درب امنیتی هواپیما خارج شد که معمولاً تنها در سفر به مقاصد پرخطری مانند افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

«سوزان رایس» – مشاور امنیت ملی اوباما – که از نزدیک شاهد این صحنه بود، به شدت گیج و ناراحت بود. او همراه با معاونش «بنجامین رودز» از زیر طنابها عبور کرد تا خودش را به اوباما برساند. اما همان مقام امنیتی چینی به سرعت و با عصبانیت مانع از نزدیک شدن آنها به اوباما شد. وقتی از رایس در مورد آنچه که بین او و مقام امنیتی فرودگاه چین اتفاق افتاد، سوال شد، در یک پاسخ دیپلماتیک گفت: "آنها امروز کارهایی انجام دادند که قابل پیش‌بینی نبود."

 

با این حال، این پایان ماجرا نبود. در محل ملاقات اوباما با «شی جین‌پینگ» - رئیس جمهور چین – نیز بین اعضای تیم همراه اوباما و ماموران امنیتی چین بر سر اینکه چه تعداد آمریکایی باید پیش از ورود اوباما وارد ساختمان شود، درگیری‌های لفظی شدیدی صورت گرفت تا حدی که هر لحظه احتمال درگیری فیزیکی نیز بین آنها وجود داشت. آنچه که باعث خاتمه این درگیری‌های لفظی شدید شد، وساطت همزمان یکی از مشاوران اوباما و یک مقام عالیرتبه وزارت امور خارجه چین بود که با اشاره به حضور خبرنگاران در محل، همه را به حفظ خونسردی خود دعوت کردند.

 

شب گذشته در ضیافت شام رئیس جمهور چین با اوباما نیز ماموران امنیتی چین محدودیت بی‌سابقه‌ای را برای حضور خبرنگاران آمریکایی در نظر گرفتند. آنها تعداد خبرنگاران آمریکایی که همراه اوباما برای پوشش‌دهی لحظه به لحظه اجلاس و حواشی نشست سران گروه 20 به چین آمده بودند را ابتدا به 3 نفر و در نهایت به تنها یک نفر کاهش دادند. 

 

از نظر برخی از همراهان اوباما، چنین برخوردی یادآور سفر اول رئیس جمهور آمریکا به چین در سال 2009 بود. در آن زمان نیز چینی‌ها از پخش زنده ملاقات اوباما با رئیس جمهور کشورشان خودداری کردند و در حالیکه محل ملاقات مملو از طرفداران حزب کمونیست بود، مصاحبه اوباما با یک خبرنگار چینی را نیز سانسور کردند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران چینی، این رفتار را به قدرت‌نمایی یک ابرقدرت در حال ظهور در برابر رئیس‌جمهور جوان یک ابرقدرت در حال افول تعبیر کردند.