آنکارا پیش تر تهدید کرده بود در صورتی که تا ماه اکتبر تسهیلات مربوط به قوانین سفر اتباع ترکیه به اروپا را دریافت نکند از توافق با اتحادیه اروپا درباره مقابله با موج ورود پناهجویان به این قاره خارج خواهد شد. اما عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای دولت ترکیه روز شنبه در اظهاراتی پس از دیدارش با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این احتمال را منتفی دانست.

 

روزنامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" در گزارش امروز(یکشنبه) خود به نقل از مقامات ارشد ترکیه که نزدیک به مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا هستند، تصریح کرد، اکنون از نظر ترکیه به تاخیر انداختن آزادسازی روادید اتحادیه اروپا تا ماه نوامبر یا دسامبر قابل پذیرش است. با این حال مقامات ترکیه همچنان تاکید دارند این آزادسازی روادید نباید دیر تر از پایان سال جاری میلادی باشد.

 

روزنامه آلمانی مذکور در عین حال به نقل از منابعی در اتحادیه اروپا نوشت، دو طرف اختلافاتشان را درباره اجرای قوانین مبارزه با تروریسم در ترکیه که یکی از شروط تعیین شده از سوی بروکسل برای آزادسازی روادید اتحادیه اروپا بوده کاهش داده‌اند هر چند که جزئیات بیشتری در این باره مطرح نکرد.

 

اتحادیه اروپا که برای مقابله با موج ورود پناهجویان به این قاره به تلاش‌های آنکارا متکی بوده، اکنون به دنبال کاستن از تنش‌ها با ترکیه بعد از انتقاد از سرکوبگری‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در دوران پس از کودتای نافرجام ژوئیه در این کشور است.

 

چلیک روز شنبه خاطر نشان کرد، آنکارا به توافق با اتحادیه اروپا بر سر مقابله با ورود پناهجویان پایبند خواهد ماند اما اکنون که آنکارا مشغول جنگیدن با گروه تروریستی داعش در سوریه و شبه نظامیان کرد در خاک خود است، این منطقی نیست انتظار داشته باشیم قوانین مبارزه با تروریسم خود را تخفیف دهد.