«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا امروز (یکشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ژان کلود یونکر» رئیس‌ کمیسیون اروپا گفت این اتحادیه در آستانه تکمیل ظرفیت مهاجرپذیری است.

وی که در حاشیه نشست سران گروه 20 در چین صحبت می‌کرد، گفت: «ظرفیت‌های پذیرش پناهجویان در اروپا به حد نهایت خود نزدیک شده است.»

وی افزود: «سایر قدرت‌های گروه 20 باید مسئولیت خود در برابر مهاجران را بر عهده بگیرند. ظرفیت‌های اروپا برای پذیرش موج جدید پناهجویان و مهاجران غیرقانونی به حد نهایت خود نزدیک شده است.»

تاسک ادامه داد: «ما باید واقع‌‌بین و عمل‌گرا باشیم. مشکل تنها پناهجویانی که از کشورهای جنگ‌زده نظیر سوریه آمده‌اند، نیست بلکه صحبت بر سر 60 تا 70 میلیون آواره‌ در سراسر جهان است؛ پدیده‌‌ای که از آسیا منشأ گرفته است و تنها تلاش در مقیاس جهانی می‌تواند نتایج مؤثر به وجود آورد.»

براساس این گزارش، اعضای اتحادیه اروپا در خصوص مسئله پذیرش پناهجویان دچار اختلاف هستند.

بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران تبدیل شده‌ است. هزاران تن از اتباع کشورهای بحران‌زده در تلاش برای ورود به کشورهای اروپایی هستند و هر روزه شمار زیادی مهاجر که اکثریت آنها را مهاجران سوری، عراقی، افغانی و بعضا آفریقایی تشکیل می‌دهند، راه اروپا را در پیش می‌گیرند تا خود را از جنگ‌ها و اوضاع نامناسب حاکم بر کشورهای متبوعشان خلاص کرده و زندگی جدیدی را در پیش بگیرند. پیش‌بینی می‌شود سیل مهاجرت‌ها به این قاره همچنان رو به گسترش باشد.

در این حال برخی دولت‌های اروپایی از پذیرش پناهجویان خودداری کرده‌اند و در برابر پیشنهادات اتحادیه اروپا بر سر یک طرح مشترک مقاومت نشان داده‌ و برخی دیگر نیز در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های پناهجویی و امنیت مرزی هستند که بعضا به دلیل افزایش احساسات ضدمهاجر در داخل این کشورهاست.

طبق اعلام کمیساریای سازمان ملل، اغلب این پناهجویان و مهاجران از کشورهای درگیر جنگ و مناقشه هستند.