رصد اخبار منتشر شده در رسانه هایی همچون شینهوا، چاینا دیلی و ... نشان می دهد که «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین در دیدارهای دو جانبه خود با رهبران کشورهای مختلف در حاشیه نشست جی ۲۰ به شدت از تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سیستم موشکی تاد در شبه جزیره کره انتقاد کرده است.

وی در جریان دیدار با رهبران کشورهای جهان از جمله رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه، رؤسای کشورهای عضو بریکس، ‌نخست وزیر انگلیس و مقام های ارشد کشورهایی نظیر ترکیه و مصر تاکید کرد که باید تنش ها کاهش یابد.

استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی با نام تاد که مدت ها است در دستور کار مقام های نظامی آمریکا قرار دارد، از ماه مارس حالت جدی تری به خود گرفت.

در اوایل ماه مارس، رئیس فرماندهی ارتش ایالات متحده در اقیانوس آرام بعد از هیاهوی تبلیغاتی در مورد توان موشکی کره شمالی، وجود سامانه موشکی تاد در کره جنوبی را ضروری خواند و خواستار استقرار آن در این کشور شد.

گرچه آمریکا ادعا می کند که هدف از استقرار این موشک ها مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی است، اما وزارت امور خارجه چین به کارگیری سیستم موشکی تاد (THAAD) را بیش از نیازهای امنیتی واقعی کره جنوبی دانسته و اعلام کرده است که این اقدام آمریکا با توجه به اوضاع امنیتی شبه جزیره کره، وضعیت این منطقه را بحرانی تر خواهد کرد.

برآوردها نشان می دهد که چنانچه چین در شرق، شمال و شمال شرق آزمایش موشکی انجام دهد از سوی تاد ردیابی خواهد شد و به همین سبب این کشور آن را یک تهدید برای امنیت ملی خود دانسته است.