لابی‌گری "عادل الجبیر" برای جلوگیری از ممنوعیت فروش سلاح به عربستان

 در پی گزارش اخیر سازمان ملل مبنی بر استفاده ریاض از تسلیحات خریداری‌شده از انگلیس برای حمله به مناطق غیرنظامی یمن، عادل الجبیر – وزیر امور خارجه عربستان سعودی – قرار است برای جلوگیری از منع فروش تسلیحات به این کشور روز چهارشنبه (فردا) شخصاً با نمایندگان مجلس انگلیس دیدار کند. 

 

بر اساس گزارش‌های دریافتی، این دیدار ساعاتی پیش از نشست "کمیته کنترل صادرات سلاح" مجلس انگلیس برای تصمیم‌گیری درمورد ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان صورت خواهد گرفت. 

 

به دنبال گزارش‌های اخیر سازمان ملل، توبیاس الوود – معاون خاورمیانه‌ای وزیر امور خارجه انگلیس – روز دوشنبه به خاطر ارزیابی نادرست وزرای کابینه درباره رفتارهای ضد حقوق بشری عربستان در جنگ یمن و ادعای آنها مبنی بر اینکه عربستان در جنگ یمن قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است از مجلس عوام این کشور عذرخواهی کرد. وی تصریح کرد هدف کابینه از این ارزیابی نادرست، فریب دادن نمایندگان مجلس نبوده است.

 

کمیته کنترل صادرات سلاح مجلس انگلیس در حالی فردا درباره تداوم یا توقف فروش تسلیحات به عربستان تصمیم‌گیری می‌کند که بوریس جانسون – وزیر امور خارجه انگلیس – چندی پیش در بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس این کشور اعلام کرد با توجه به اینکه در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تداوم فروش تسلیحات از سوی انگلیس به عربستان باعث نقض حقوق بین‌المللی ‌بشردوستانه خواهد شد، دولت انگلیس همچنان ممکن است به فروش تسلیحات به این کشور ادامه دهد. 

 

با این حال، گزارشهای اخیر سازمان ملل درباره استفاده عربستان از تسلیحات خریداری‌شده از انگلیس در حمله به بیمارستان‌ها و مناطق غیرنظامی یمن اکنون به نظر شواهد موردنیاز را در اختیار دولت و مجلس انگلیس برای بازنگری در سیاست خاورمیانه‌ای خود قرار داده است.

 

عربستان سعودی طی هفته‌های اخیر ضمن رد ادعای سازمان ملل در پیامهایی جداگانه به دولت انگلیس تضمین داده است از تسلیحات خریداری شده در جهت نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه استفاده نخواهد کرد؛ اما اعضای کمیته کنترل صادرات سلاح مجلس انگلیس از جمله «استفن داتی» از حزب کارگر معتقدند تضمین عربستان به تنهایی برای تداوم فروش تسلیحات به این کشور کافی نیست.