شلیک موشک دوربرد «برکان 1» به پایگاه نظامی ملک فهد در استان طائف، ارتقاء توان نظامی نیروهای مقاومت در یمن را در مقیاس وسیعی به نمایش گذاشت. موشک دوربرد «برکان 1» دارای 800 کیلومتر برد موثر است. مقاومت اعلام کرده ارتقاء موشک‌ها و تولید آن به دست یمنی‌ها و توسط «مرکز پژوهش‌های نیروی موشکی» صورت گرفته است.

این پدیده به وضوح باعث تغییر موازنه قدرت در جنگ یمن شده و عامل تعیین کننده‌ای در تصمیمات و اقدامات بعدی آل سعود محسوب می‌شود به ویژه آنکه انصارالله یمن به ریاض هشدار داده منتظر موشک‌های برکان 2 و 3 نیز باشد. غرش موشک‌ها در طائف، نیروهای ائتلاف سعودی به ویژه آل سعود را غافلگیر کرد. این حمله موشکی مقاومت یمن علیه پایگاه نظامی ملک فهد در طائف پس از هشدار مقاومت صورت گرفت که تهدید کرده بود عربستان هم باید طعم جنگ را بچشد.

این پدیده قطعاً ریاض و متحدانش را دچار وحشت و اضطراب کرده و احتمالاً متحدین ریاض چه بسا زودتر از مقامات آل سعود، درباره تصمیمات و اقدامات آینده پس از آگاهی از توان جدید موشکی مقاومت یمن، مجبور به تجدیدنظر خواهند شد. از مدت‌ها پیش محرز بود که لازم است اعضای ائتلاف طوفان قاطعیت! در رفتار و مواضع خود تجدیدنظر اساسی کنند وگرنه وادار به تجدیدنظر می‌شوند. این حمله موشکی به تلافی حملات اخیر آل سعود و متحدینش به مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها و مدارس یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور صورت می‌گیرد. بعلاوه هشدار مقاومت نشان می‌دهد که اگر ائتلاف آل سعود گستاخی بیشتری بروز دهد، موشک‌های جدید برکان 2 و 3 نیز در راهند.

مقاومت یمن از سایر نیازهای روزمره از جمله تحولات سیاسی – اجتماعی نیز غافل نمانده است. همزمان با جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن که عمدتاً با حملات سنگین هوائی و توپخانه‌ای ماشین جنگی آل سعود علیه مردم مظلوم یمن صورت می‌گیرد، شورای عالی سیاسی یمن در 3 محور به تلاش و برنامه‌ریزی پرداخته است:

الف – تنظیم قانون «عفو عمومی» با هدف جدا کردن بدنه اصلی جامعه از مزدوران و عناصر فاسدی که به خاطر مطامع و منافعشان به خوش خدمتی برای منصور هادی سرگرمند.

ب – بررسی راهکارهای عملی برای کاهش سختی و رنج مردم مظلوم یمن به خاطر جنایات ائتلاف سعودی

ج – پیام رسانی و روشنگری برای دولت‌های عربی و اسلامی و حتی غیراسلامی با هدف ایجاد یک فضای مناسب‌تر سیاسی – تبلیغاتی درخصوص بحران یمن.

این هر سه محور فعالیت جدید شورای عالی سیاسی به همراه تلاش‌های سازمان یافته برای ایجاد استحکام بیشتر در پیوستگی میان انصارالله، حزب کنگره سراسری مردمی و همچنین قبایل پرنفوذ یمن، شرایط تازه‌ای را به وجود می‌آورد که عرصه را بر طیف خائن منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن تنگ‌تر می‌کند. آنچه در این میان اهمیت دارد اینست که حتی همین تلاش‌های مذبوحانه کنونی طیف خائن منصور هادی و ائتلاف هم ناشی از دریافت ضربات حیثیتی به خاطر ابتکار عمل جبهه مقاومت یمن است که مشخصاً با تشکیل مجدد مجلس ملی و شکل گیری «شورای عالی سیاسی»، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و آحاد مردم را به عنوان پشتوانه اصلی مقاومت یمن، دلگرم و امیدوار ساخته است. در پرتو همین ابتکار عمل جبهه مقاومت، مقامات فاسد ریاض هم به تکاپو افتاده‌اند تا بلکه بتوانند پاکستان را مجدداً برای پیوستن به ائتلاف وسوسه کنند و آمریکا را به تقویت نظامی و اطلاعاتی هرچه بیشتر ائتلاف وادار نمایند.

این پدیده به خودی خود نشانگر شکست ائتلاف طوفان قاطعیت! تا همین مرحله، کاملاً قطعی و محرز است و به خوبی موید این مطلب است که ریاض در هدایت و همراهی دیگران دچار سرخوردگی و انفعال مطلق شده است. از مذاکرات کویت هم چیزی عاید آل سعود و متحدانش نشد، چرا که آنها امیدوار بودند آنچه را که نتوانسته‌اند از طریق نظامی کسب کنند، بلکه بتوانند از طریق مذاکره و حیله‌های سیاسی به دست آورند که در این زمینه هم نتیجه‌ای حاصل نشد.

گفته می‌شود طرف‌های غربی اعم از آمریکائی و اروپائی به مقامات آل سعود خاطرنشان ساخته‌اند که انزوای سیاسی مرگبار کنونی برای آل سعود قابل دوام نیست و لازم است ریاض هرچه زودتر در عملکرد و تصمیمات سیاسی خود به ویژه درخصوص پرونده مناسبات با همسایگانش که عموماً با تنش، جنگ و بی‌اعتباری همراه است، تجدیدنظر کند و راهکار جدیدی را مد نظر قرار دهد که با نیازهای منطقه سازگاری داشته باشد. ریاض همواره این توصیه‌ها را با طیف وسیعی از سیاست‌های تهاجمی و طلبکارانه پاسخگو بوده و از یکطرف بر شدت و دامنه دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها علیه همسایگان افزوده و از سوی دیگر دستگاه دیپلماسی آل سعود عملاً به ماشین هرزه‌گوئی و دشمن تراشی تبدیل شده است. تشدید عملیات جنگی علیه پنج استان یمن در روزهای گذشته و انجام حملات کور علیه تاسیسات زیربنائی و مناطق مسکونی از یکسو و هرزه‌گوئی عادل الجبیر وزیر خارجه ناتوان و کینه‌توز عربستان از سوی دیگر، اوج درماندگی آل سعود را به وضوح به تصویر می‌کشد. بعلاوه ناکامی طرح‌های آل سعود در عراق و سوریه نیز اخیراً بیش از گذشته محرز شده است. به اعتراف حامیان تروریسم، امروزه داعش و سایر تروریست‌ها در سوریه و عراق به آخر خط رسیده‌اند و هر یک از حامیان تروریسم به طور مجزا به دنبال راهکار جدیدی هستند که به تنهائی و بدون کمک و همراهی دیگران درصدد پیشبرد آنند. این روزها حتی رسانه‌ها و مقامات غربی هم درباره آشکار شدن رد پای آل سعود در پرونده‌های شکست و ناکامی تروریست‌ها در منطقه به وضوح سخن می‌گویند و اصراری ندارند که همانند گذشته حقایق را کتمان کنند. بلکه سعی بر اینست که تا سرحد امکان، حساب خود را از حساب آل سعود جدا کنند.

استحکام مواضع مقاومت مردمی یمن و ابتکار عمل شورای عالی سیاسی در چنین مقطعی، پویائی مقاومت و ناکامی‌های محرز طرف مقابل را در برابر چشمان دوست و دشمن به نمایش گذاشته است و ضرباهنگ ناشی از حملات موشکی مقاومت به پایگاه‌های نظامی عربستان در طائف نیز تاثیرات عملکرد مقاومت را دوچندان کرده است.

دولت‌های عقل گرا در چنین شرایطی از تکرار اشتباهات گذشته اجتناب می‌ورزند و سریعاً به فکر چاره‌جوئی و جبران مافات می‌افتند و از هیچ کوششی برای بازگشت از راه پراشتباه گذشته و ریل‌گذاری برای یک شروع خوب و اطمینان بخش با همسایگان فروگذار نمی‌کنند. لکن آل سعود ظاهراً در مسیری کاملاً متفاوت گام بر می‌دارد و نه تنها اشتباهات و خطاهای عمدی خود را توجیه می‌کند بلکه از دیگران می‌خواهد که به خواسته‌های ابلهانه و تحکم آمیز آل سعود را عملیاتی کنند و از رژیم فاسد ریاض جانبداری نمایند. این جمع ‌بندی تا قبل از غرش سهمگین موشک برکان – 1 قابل اعتنا بود ولی اکنون کاملاً بعید به نظر می‌رسد حتی وقیح‌ترین سران آل سعود به عنوان گردانندگان جنگ بیهوده در یمن، امروز هم چنین تصور و تصمیمی داشته باشند و به هشدارهای مقاومت، حداقل از این به بعد بی‌اعتنا بمانند.