منابع اطلاعاتی یکی از کشورهای غربی اعلام کردند به اطلاعات بسیار مهمی دست یافته‌اند که نشان می دهد عربستان در کودتای نافرجام ژوئیه گذشته در ترکیه دست داشته است.

 

پایگاه خبری «نهرین نت» عراق به نقل از پایگاه خبری اروپایی« ای .ام. سیAMC » با درج  این خبر  به نقل از منابع اطلاعاتی افزود کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی این کشور غربی ( نام این کشور غربی بیان نشده است) در حال ارزیابی و تحلیل و مطمئن شدن از [صحت و درستی] این اطلاعات هستند چرا که به مثابه اطلاعاتی بسیار مهم و شوک‌آور بوده و نشانه آن است که عربستان با دست داشتن در حمایتش از کودتاچیان و برقراری ارتباط با آنها برای سرنگونی حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه، گامهای بسیار خطرناکی برداشته است که روابطش را با آنکارا در معرض خطر قرار می دهد.
 
منابع اطلاعاتی این کشور اروپایی به نقل از اطلاعات به دست آمده، فاش کردند محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور مسئول تماس ها با طرفهای طراح کودتا در ترکیه بوده و شخصاً با یکی از شهروندان ترکیه‌ای در داخل ترکیه سه روز پیش از کودتا تماس گرفته بود تا از روند طرح کودتا اطمینان حاصل کند. 
 
این منابع اطلاعاتی اروپایی احتمال می دهند دولت ترکیه پس از اطمینان از درستی این اطلاعات مهم در خصوص دخالت عربستان در کودتای نافرجام از طریق برخی رسانه‌های ترکیه ای آن را منتشر یا آنکه خودشان به طور مستقیم آن را اعلام کنند. 
 
رسانه های سعودی در قبال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شیوه انتقادی در پیش گرفته بودند و یک شبکه تلویزیونی سعودی که از دبی برنامه پخش می کند یعنی شبکه تلویزیونی العربیه با فتح الله گولن رهبر دینی مخالف مستقر در پنسیلوانیای آمریکا مصاحبه کرده بود.
 
این مصاحبه گولن با شبکه سعودی العربیه مملو از حمله شدید اللحن وی به اردوغان بود و گولن در این مصاحبه اردوغان را دیکتاتور و مستبد توصیف کرده بود.
العربیه به دستور محمد بن سلمان به سرعت این مصاحبه را از پایگاه اینترنتی خود حذف کرد چرا که شک و تردید دولت ترکیه را درباره نقش سعودیها در کودتای نافرجام تقویت می کرد.
 
این منابع به نقل از سازمان اطلاعاتی این کشور غربی (بدون بیان نام کشور) اعلام کردند: اطلاعات اولیه تأیید می کند «فرماندهی خدمات امنیت فدرال در روسیه » FSB به هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه ساعت هفت بعد از ظهر یعنی شب کودتا در نیمه ژوئیه گذشته پیام فوری داده بود که «مأموران سازمانهای رصد و کنترل گزارش داده‌اند بالگردها و جنگنده های نیروی هوایی ترکیه در شرق و شمال این کشور، حرکت غیرطبیعی دارند و تعدادی از آنها از یکی از پایگاههای نیروی هوایی ترکیه در شرق این کشور برخاستند و در یک پایگاه دیگر فرود آمدند و دیگر به این پایگاه بازنگشتند.» 
 
فرماندهی خدمات امنیت فدرالی در روسیه FSB گزارش خود را به فیدان با این جمله به پایان برده بود که « اگر حرکت جنگنده‌ها   و بالگردهای نظامی بدون اطلاع شماست این مایه نگرانی است و از شما می خواهیم اطمینان حاصل کنید تا آغاز یک کودتا نباشد و اگر این جابجایی و پرواز جنگنده ها و بالگردها با اطلاع شماست که مشکلی نیست اما این موضوع برای ما شک برانگیز بوده است.»