«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آتش بس جدید و سراسری سوریه از غروب آفتاب روز دوشنبه و آغاز عید قربان برقرار خواهد شد.

جان کری در ادامه افزود که چنانچه قطع مخاصمات یک هفته به طول انجامد، روسیه و آمریکا یک عملیات نظامی مشترک علیه داعش و جبهه النصره در سوریه آغاز خواهند کرد.

لازم به ذکر است که آمریکا و روسیه روز جمعه بر سر طرح برقراری آتش بس میان طرفهای درگیر در جنگ داخلی سوریه و بنیان گذاری یک فرآیند صلح به توافق رسیدند.

جان کری پس از مذاکرات یکروزه خود با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در ژنو اظهار داشت که بر این باور است طرح مزبور به گفتگوها جهت «خاتمه بخشیدن به تعارض» منتهی خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: «امروز آمریکا و روسیه طرحی را اعلام می کنند که امیدواریم خشونت را کاهش داده و رنج و آلام را تسکین دهد و حرکت به سوی یک صلح مورد توافق و یک گذار سیاسی در سوریه را بار دیگر آغاز نماید».

جان کری همچنین مدعی شد که آمریکا و روسیه از این توانایی برخوردارند که دولت بشار اسد را برای متوقف ساختن این تعارض و برقراری صلح تحت فشار قرار دهند.

سرگئی لاوروف نیز اظهار داشت: علیرغم تداوم بی اعتمادی ها طرفین ۵ سند ارائه دادند که زمینه احیای آتش بسی را که در ماه فوریه به شکست انجامید فراهم کرده و دو کشور را قادر به انجام هماهنگی های نظامی برای مقابله با گروه های تروریستی در سوریه می کند. طرفین توافق کردند که متن این اسناد را عمومی نکنند.

طبق توافق انجام گرفته، نیروهای مسلح مورد حمایت دو کشور آمریکا و روسیه برای مدتی عملیات نظامی خود در سوریه را متوقف می کنند تا شرایط برای برقراری ثبات فراهم شود. به این ترتیب چنانچه آتش بس از روز دوشنبه آغاز شود، روسیه و آمریکا یک هفته فرصت دارند تا زمینه را برای تشکیل مرکز عملیاتی مشترک فراهم کنند. هدف از تشکیل چنین مرکزی، تبادل اطلاعات به منظور مشخص کردن منطقه تحت کنترل جبهه النصره و گروه های تروریستی و معارض است.