وزارت بهداشت عربستان:۹۰ هزار حاجی در مدت ۱۴ سال جان باخته‌اند

 در اولین سالروز فاجعه بزرگ «منا» که در آن هزاران حاجی از جمله حدود 500 نفر از حجاج ایران قربانی سوء مدیریت دولت عربستان در موسم حج شدند، اسناد مهمی از تعداد حجاجی منتشر شد، که طی 14 سال گذشته جان باخته‌اند.

اسناد وزارت بهداشت عربستان از قربانیانی که در موسم حج 14 سال گذشته جان باخته‌اند، نشان می‌دهد تعداد حجاج جان باخته به حدود 90 هزار حاجی می‌رسد.

روزنامه الاخبار لبنان با انتشار این اسناد که 3121 صفحه است، نوشت، «از چند هفته گذشته این اسناد در اختیار ما قرار گرفت و طی این مدت تحت بررسی دقیق بود که شامل گزارشهای وزارت بهداشت عربستان از آمار حجاجی است که طی 14 سال گذشته جان باخته‌اند از جمله قربانیان حادثه سقوط جرثقیل و منا».

الاخبار نوشت: از زمان آغاز حج از زمان رسول خدا _صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- حج امسال (1437)، هزار و چهارصد و شصت و چهارمین حج بود و «نود و سومین» حجی که آل سعود مدیریت آن را بر عهده داشت.

طبق این گزارش، اسناد وزارت بهداشت عربستان تحت عنوان «حجاج درگذشته از همه ملیت‌ها» از سال 1423 تا 1437 ه.ق، که شامل نام، ملیت، عمر و تاریخ فوت آنها طی 14 سال گذشته است، تصریح نکرده که این آمار متعلق به عمره‌گذران و حج تمتع است یا فقط حج تمتع.

1321 صفحه اسامی حجاج درگذشته، اسامی 90267 حاجی است که طی 14 سال در سرزمین مقدس جان باخته‌اند؛ آماری که آمار فاجعه منا در مقابل آن چیزی نیست. حتی اگر اینطور تصور کنیم که بسیاری از حجاج از سالخوردگانی بوده‌اند که تحمل فشار جمعیت را نداشته و مرگشان قضا و قدر الهی بوده اما این رقم از حجاج درگذشته مدهش است و تنه به تنه آمار کشته‌های جنگ‌های بزرگ می‌زند.