عصبانیت آمریکایی‌ها از پیام ویدئویی نتانیاهو

 پیام ویدئویی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که در آن ایالات متحده و دیگر کشورها را به پاکسازی یهودیان از کرانه باختری و تخریب شهرک‌های صهیونیستی متهم کرده بود، با واکنش شدید مقامات آمریکایی مواجه شد.

نتانیاهو روز جمعه کلیپ ویدئویی را منتشر کرده و در آن ادعا کرده بود آمریکا و کشورهایی که از تخریب شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری بعنوان بخشی از قرارداد برای تاسیس دولت فلسطین حمایت می‌کنند، یک پاکسازی نژادی یهودیان را انجام می‌دهند.

به نوشته وبگاه روزنامه «هاآرتص» سخنگوی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز عصبانیت از این ویدئو، اعلام کرد که این دولت مانند دیگر دولت‌های ایالات متحده معتقد است که تداوم هرگونه شهرک سازی در اراضی اشغالی، مانعی برای رسیدن به صلح و پایان مناقشات با فلسطینیان است.

«الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: «ما با این نحوه توصیف که می‌گوید آنهایی که با شهرک‌سازی‌ها مخالفند یا آن را مانع صلح می‌بینند، خواستار پاکسازی نژادی یهودیان از کرانه باختری هستند، آشکارا مخالفیم.»

وی تاکید کرد به کار بردن چنین واژه‌هایی کاملا نامناسب و غیرسازنده است و اینکه تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، تخریب منزل فلسطینیان و تاسیس دیدبانی‌های مرزی سوالات زیادی را درباره تمایلات طولانی مدت اسرائیل در کرانه باختری برمی‌انگیزد.