بی‌توجهی معنادار واشینگتن به نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر

 پایگاه اینترنتی نیویورک پست در گزارشی به قلم "پائول اسپری" نوشت: کاخ سفید تصور می‌کرد با انتشار 28 صفحه گزارش از خلاصه آنچه به دخالت عربستان در ماجرای حملات تروریستی 11 سپتامبر مربوط می‌شد، می‌تواند افکار عمومی را راضی کند و هرآنچه لازم بود بدانند را در اختیار آنها قرار داده است. اما گزارش کامل این پرونده زیر صدها هزار صفحه دیگر که هنوز محرمانه باقی مانده‌اند، دفن شده است.

 

نیویورک پست در ادامه نوشت: مردم آمریکا حتی به همان گزارش 28 صفحه‌ای (در واقع 29 صفحه) دسترسی کامل ندارند. صفحات منتشر شده در حقیقت نتیجه تحقیقات کنگره آمریکا درباره تماس مقامات دولتی عربستان با دست‌کم 2 نفر از مجموع 15 سعودی هواپیماربا در جریان حملات 11 سپتامبر است. مقامات دولتی عربستان با این دو نفر زمانیکه در سن‌دیگو بودند، تماس برقرار کردند. کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، نکات کلیدی و اطلاعات مهمی را از این گزارش خارج کرد.

 

در مجموع 100 نگارش متفاوت از این گزارش 28 صفحه‌ای وجود دارد. در نگارش‌های مختلف از تک واژه‌های متفاوتی استفاده شده است و اطلاعاتی مانند نام دو سعودی مظنون در پاراگراف‌های غیرهم‌سان نگارش‌ها به چشم نمی‌خورد. سانسورچی‌های کابینه اوباما هرگز توضیح ندادند چرا این اطلاعات در 15 سال گذشته محرمانه نگهداری شد، حتی زمانیکه این توضیحات به عنوان بخشی از بررسی علنی مورد نیاز بود.

 

در همین 28 صفحه محدود هم ارتباط های گسترده و فراوانی میان عربستان و حملات تروریستی 11 سپتامبر به چشم می‌خورد. این شواهد نشان می‌دهد عربستان در گردهم‌ آوری هواپیمارباها، تامین مالی آنها و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز برای عملی کردن نقشه شومشان مشارکت داشتند. گزارش‌های سازمان سیا و اف بی ای در این باره بسیار کامل و مبسوط است؛ اما اجازه انتشار به آنها داده نشده است. به عنوان مثال، گزارش اف بی آی درمورد "عمر البیومی،" یکی از هواپیمارباها به تنهایی 4 هزار صفحه شده است. در این گزارش از مقامات سعودی که تماس‌هایی با "البیومی" داشتند نیز بازپرسی شده است.

 

پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیگرد قضایی عربستان را برای دست داشتن این کشور در حمله یازده سپتامبر تصویب کرد، وکلای مدافع خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حملات سپتامبر از دست دادند، خواستار دسترسی کامل به تمام گزارش‌های مربوط به این واقعه شدند.

 

80 هزار صفحه از گزارش اف بی آی که هرگز منتشر نشد به یک خانواده ثروتمند و سرشناس سعودی در ساراسوتا، واقع در ایالت فلوریدا، مربوط می‌شود که ارتباطات زیادی با عوامل حملات 11 سپتامبر داشتند و اف بی ای در سال 2002 گزارش در این باره را تکمیل کرده بود.

 

جزئیات تحقیقات اف بی ای درباره مکان‌هایی که هواپیمارباها در آن اقامت داشتند مانند ویریجینیا، نیوجرسی، آریزونا و اوکلاهاما هنوز محرمانه باقی مانده است.

 

متن بازپرسی از شاهزاده بندر سلطان که در سال 2003 انجام شد و ارتباط این شاهزاده سعودی را با عوامل حملات 11 سپتامبر نشان می‌داد هنوز اجازه انتشار عموم نیافته است. در بخشی از گزارش 28 صفحه‌ای منتشر شده، اشاره کوچکی به این موضوع شده که بندر سلطان شخصا برای یکی از هواپیمارباها چک امضا کرده است. زمانیکه یکی از سرکرده‌های القاعده در پاکستان دستگیر شد، شماره تماس‌های متعددی از او ضبط شد که همگی با بندرسلطان در ارتباط بودند. برخی از تماس‌ها نیز با محافظ شخصی بندر سلطان در سفارت عربستان در واشینگتن گرفته شده بود.

 

کاخ سفید و ریاض امیدوار بودند انتشار همان 28 صفحه گزارش بتواند مردم آمریکا را راضی کند و آنها را متقاعد ساز تحقیقات کافی درباره حملات 11 سپتامبر انجام شده است. "عادل جبیر،" وزیر امور خارجه عربستان، در این باره مدعی شد: حالا دیگر همه موضوعات در این گزارش علنی شده است. ما امیدوار هستیم به همکاری‌های نزدیکمان با آمریکا ادامه دهیم.

 

نیویورک پست در پایان نوشت: ادامه همکاری‌های نزدیک میان ریاض و واشینگتن نباید به این سرعت انجام شود. هنوز بخش‌های زیادی از این گزارش از دید عموم مخفی نگه داشته شده است و می‌توان گفت این گزارش 28 صفحه‌ای تازه شروعی برای شفاف‌سازی نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر بوده است نه پایانی برای آن.