وهابیت به عنوان بخشی از جهان اسلام حساب نمی شود

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت، مقامات مذهبی در عربستان سعودی خیلی تهاجمی به سخنان آیت الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران و پیام وی درباره حج واکنش نشان دادند.

المانیتور نوشت، آیت الله خامنه‌ای در پیامش به عربستان سعودی و سیاستهای این کشور که مانع از حضور زائران ایرانی در مراسم حج امسال شد تاخت. وی همچنین ریاض را به سوء مدیریت در حج سال 2015 که منجر به کشته شدن حدود 1000 زائر و مجروح شدن صدها نفر شد متهم کرده است. 

شیخ عبدالعزیز آل شیخ مفتی اعظم عربستان یک روز بعد از سخنان آیت الله خامنه‌ای گفت: ما باید بفهمیم که آنها(ایرانیها) مسلمان نیستند. آنها مجوس هستند و دشمنی آنها با مسلمانان به ویژه سنی‌ها از زمانهای قدیم وجود داشته است.

المانیتور در ادامه نوشت: لحن شیخ عبدالعزیز جدید نیست و این اظهارات در گفتمان سلفی‌های وهابی علیه ایرانیهای شیعه همیشه وجود داشته است. این مساله در تاریخ وهابیسم در پادشاهی عربستان از زمانهای دور تا امروز وجود داشته است. هنگامی که عبدالعزیز بین سالهای 1962 تا 1999 مفتی اعظم بود در موارد متعدد از جمله در سخنرانیها و فتواهای رسمی، شیعیان را مرتد خوانده بود. رهبران مدهبی دیگر عربستان از جمله ابن جبرین که در سال 2009 مُرد نیز شیعیان را افرادی خوانده بود که از دین خارج شده و باید کشته شوند.

پایگاه المانیتور اضافه کرد؛ در حال حاضر اختلافات مذهبی فقط محدود به کشمکش شیعه-وهابی محدود نمانده است. تنشهای داخلی بین مسلمانان مختلف گسترش یافته و منجر به تنشهای سیاسی در منطقه شده است. 

به عنوان مثال، احساسات ضدوهابی آشکاری در خارج از شیعیان در جهان اسلام وجود دارد. این مساله به خاطر شهرت بد تفکر وهابیت و رشد گروههای تکفیری رادیکال مانند القاعده و داعش است که ایدئولوژی وهابیت را به عنوان اصول خود پذیرفته‌اند و وهابیت آنها را تغذیه میکند.

این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه افزود؛ در کنفرانس اسلامی که 25 تا 27 سپتامبر در گروزنی پایتخت چچن برگزار شد علمای ارشد سنی از مذاهب مختلف حضور داشتند. این کنفرانس با حمایت رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن برگزار شد. کنفرانس به منظور معرفی هویت مذهب سنی و شناسایی پیروان آن برگزار شد.

در بیانیه پایانی کنفرانس چچن، به مذاهب حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی و همچنین پیروان صوفیسم به عنوان مکاتب اهل سنت اشاره شده است اما دیگر مکاتب سنی از جمله وهابیسم از شمول این بیانیه خارج مانده است. این مساله به وضوح نشان می‌دهد که از نگاه شرکت کنندگان در این کنفرانس، وهابیت به عنوان بخشی از جهان اهل سنت حساب نشده است.  

در بیانیه پایانی کنفرانس چچن همچنین هیچ اشاره‌ای به نهادها و مراکز مذهبی در عربستان نشده است. 

المانیتور در ادامه افزود، کنفرانس چچن، علما و مقامات عربستان را خشمگین کرده است. سعودیها این همایش را اقدامی از سوی کفار علیه عربستان و همچنین تلاشی از سوی دشمنان عربستان برای تشکیل ائتلاف میان شیعیان و صوفیان می‌دانند.

این پایگاه آمریکایی همچنین تاکید کرد که تلاشهای شیعیان برای تضعیف نفوذ وهابیت در مدیریت مسائل جهان اسلام اکنون به دیگر مذاهب و مکاتب اسلام از جمله در میان سنیها گسترش یافته است.

 در واقع نفرت از وهابیت فقط مختص شیعه نیست و دیگر گرایشهای اسلامی که اغلب آنها از اهل سنت هستند نیز از وهابیت نفرت دارند.