در کشمیر،ارتش هند بعد از گذشت 66 روز از قیام مردم کشمیر با به اجرا گذاشتن حکومت نظامی در ایام عید قربان عملیات ویژه را علیه جنبش‌های آزادی‌خواه آغاز کرد که بر اثر آن 8 رهبری کشمیری کشته شدند.

ارتش هند با اجرای قانون منع رفت و آمد در ایام عید قربان در بیش از 10 شهرستان کشمیر عملیات نظامی انجام داد.

به گزارش دیلی اکسپرس، سید علی‌گیلانی از رهبران مردم کشمیر در اعتراض به کشته شدن 8 نفر از اعضای جنبش‌های آزادی‌خواه از مردم خواست مقابل دفتر سازمان ملل متحد در سرینگر مرکز کشمیر تجمع کنند.

با وجود تلاش زیاد نیروهای هندی برای جلوگیری از ورود مردم به محدوده دفتر سازمان ملل متحد اعضای شرکت کننده در تظاهرات دفتر این سازمان در مرکز کشمیر را محاصره کرده‌اند و خواستار مراعات حقوق انسانی درباره خود هستند.

از آغاز اعتصاب مردم کشمیر بعد از کشته شدن برهان مظفر وانی از اعضای گروه حرکت المجاهدین تا کنون 100 نفر از مردم این سرزمین کشته و بیش از 7 هزار نفر زخمی شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد قیام‌های مسلحانه برخی گروه‌های کشمیری که گفته می‌شود از حمایت پاکستان نیز برخوردار هستند موجب واکنش شدید ارتش هند و انتقام گرفتن از مردم شده است.

سید علی گیلانی در آخرین سخنرانی خود اعلام کرد: با زور نمی‌توان مردم را سرکوب کرد و معترضان کشمیری برای احقاق حقوق خود متحد‌تر از گذشته وارد عمل خواهند شد.

بیشتر رهبران کشمیری در بازداشت خانگی به سر می‌برند یا به سایر زندان‌ها در هند منتقل شده‌اند این در حالی است که پیام‌های آنها از طریق اعلامیه به مردم می‌رسد.