فارین پالسی نوشت: هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ درآمد زیادی از برگزاری سخنرانی‌هایشان به دست آورده‌اند. اما آن‌ها تنها کسانی نیستند که از این طریق سرمایه‌های هنگفتی گردآورده‌اند. افرادی مانند اسنوپ داگ، جان استوارت و یا جودی فاستر می‌توانند از سخنرانی‌هایشان بیش از 50،000 دلار درآمد داشته باشند. البته هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ قبل از ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی نیز از این طریق درآمدهای خوبی داشته‌اند. 

 

بررسی‌های ماری فردتی نشان می‌دهد که پس از رکود اقتصادی اخیر در آمریکا این کسب و کار دوباره رونق خود را بازیافته است. در 2013 در پژوهشی عنوان شده که 175 شرکت بزرگ آمریکایی چندین سخنران بزرگ برای توسعه کسب و کارشان استخدام کرده‌اند و بودجه قابل توجهی به این موضوع اختصاص داده‌اندکه این میزان نسبت به دو سال قبل بیشتر شده است. 

 

امروزه نام‌های مشهوری مانند لیدی گاگا از این طریق پول‌های زیادی به جیب می‌زنند. این یک صنعت پررونق است که پس از جنگ جهانی دوم در سرتاسر آمریکا با سرعت زیادی رشد کرد و گسترش یافت. امروزه در آمریکا بیش از صد آژانس بزرگ تجاری به دلالی سخنران برای مراسم‌های گوناگون می‌پردازند. ارائه چند سخنرانی بزرگ برای یک نفر می‌تواند در طی مدت کوتاهی ثروت او را چندین برابر کند. نتایج یک پژوهش در آمریکا نشان می‌دهد که درآمد 15 سخنران بزرگ در آمریکا مبلغی در حدود صد میلیون دلار است.