کارزار دفاع از حقوق زنان در عربستان + تصاویر

در عربستان سعودی با زنان به مانند افراد پایین‌تر سن قانونی برخورد می‌شود. چه بخواهند به سفر خارجی بروند، چه بخواهند ازدواج و یا کار کنند، باید ابتدا از یک مرد اجازه بگیرند.

در هفته‌های اخیر، کارزاری برای لغو این سیستم که با عنوان "سرپرستی قانونی" شناخته می‌شود به راه افتاده و در شبکه‌های اجتماعی گل کرده است.

این کارزار توسط سازمان مردم‌‌نهاد دیده‌بان حقوق‌بشر در تیر ماه گذشته به راه افتاد. این سازمان یادآوری می‌کند که در حال حاضر اجازه یک مرد (پدر، شوهر، برادر و گاهی پسر) تقریبا برای هر کار و عملی ضروری است. این کارها شامل انجام معامله‌های بانکی یا اجازه یک آپارتمان هم می‌شود. از دیگر ممنوعیت‌های معروف برای زنان در عربستان می‌توان به ممنوعیت رانندگی اشاره کرد.

تعداد زیادی از سعودی‌ها در توییتر با هشتگ "با همدیگر برای پایان دادن به قیمومت مردانه" در این کارزار شرکت می‌کنند.

 

همانطور که در تصاویر زیر نشان داده شده است، برخی از افراد بر روی دیوارهای شهر ریاض پایتخت عربستان این هشتگ را نوشته‌اند و خواستار لغو سیستم قیمومت مردانه شده‌اند. گرچه هنوز حمایت مردان از حقوق زنان در عربستان کم است اما برخی از آنها به طور آشکارا دیده‌گاه‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند و حمایت خود را از رهایی زنان از قیمومت نشان دادند.

«نزار البراق» فعال در حوزه حقوق بشر تردیدی به خود راه نمی‌دهد که وضعیت زنان در عربستان سعودی را با برده‌داری مقایسه کند.

وی می‌گوید: جامعه ما به مانند یک جسم مریض احوال است. مانند این است که نیمی از ملت قطع عضو شده باشند به طوری که زنان نمی‌توانند به طور کامل از حقوق طبیعی خود بهره ببرند. ما همچنان پشت سر جوامع توسعه یافته قرار خواهیم داشت.